Aarhus Universitets segl

Nyt studie: Ledelsestræning kan styrke det ledelsesmæssige samarbejde på tværs af organisationer

Ved at træne ledere, der kommer fra forskellige organisatoriske enheder, i tværgående ledelse, kan man styrke det tværgående samarbejde. Det slår dog ikke nødvendigvis igennem længere nede i organisationen. Det viser ny forskning fra Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse.

Foto: Colourbox

Forestil dig, at din organisations opgaver er uløseligt forbundet med en anden offentlig organisations. For mange offentlige ledere er det måske ikke så svært at forestille sig. Borgernes behov er ofte så komplekse, at det kræver mere en én offentlig organisation eller enhed at yde den service, som kræves. Dette ses især på sundhedsområdet, hvor patienter kan fejle flere forskellige ting og derfor skal have behandling af flere forskellige hospitalsafdelinger, ligesom der ofte er brug for at koordinere med kommunale sundhedsforvaltninger og ældrepleje.

Derfor er tværgående samarbejde væsentligt, og resultater fra et stort felteksperiment på netop sundhedsområdet viser, at ledelsestræning i tværgående ledelse på tværs af organisationer kan have en positiv effekt på det tværgående samarbejde. I felteksperimentet trænede man 122 ledere fra 68 enheder i par, dvs. lederne fik træning sammen med ledere fra andre enheder, de samarbejdede med til daglig.

Anders Barslund Grøn, postdoc ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse, er en af forfatterne bag studiet. Han forklarer:

”At træne ledere sammen giver dem en drivkraft til at udvikle og fremme det tværgående samarbejde. Det skaber en forståelse af en fælles vision for samarbejdet, en tilpasning af de strukturer, der påvirker samarbejdet, samt et engagement i samarbejdet.”

Hvad er tværgående ledelse? (klik for at læse mere)

Tværgående ledelse understøtter samarbejde på tværs. Fx samarbejdet mellem hospital og ældrepleje, hvis en ældre borger bliver udskrevet og skal have støtte i hjemmet.

Tværgående ledelse handler bl.a. om at

  • Opstille klare rammer – hvem gør hvad og hvornår?
  • Promovere den fælles vision og de fælles mål
  • Hjælpe medarbejderen med at se, hvordan deres daglige opgaver bidrager til den fælles mission
  • Tydeliggøre, hvorfor visionen er vigtig for borgeren og samfundet
  • Sikre de nødvendige rammer og relationer til at lykkes sammen
  • Udvise vedholdenhed i handling og kommunikation – også når det er svært

Du kan læse mere om tværgående ledelse i vores vidensbase.

Ledelsestræningen gør en forskel – hvis du ser på de deltagende ledere selv eller deres nærmeste medarbejdere

Undersøgelsen viser, at ledelsestræningen har positive effekter på vurderingen af det tværgående samarbejde. Det gælder dog kun, hvis det er ledernes egen eller deres frontlinjelederes oplevelse, man måler på. Der er derimod ingen effekt, hvis man ser på vurderingen hos medarbejderne i fronten – altså ét niveau tættere på borgerne. Det kan der dog være flere forklaringer på ifølge Anders Barslund Grøn:

”Én forklaring kan selvfølgelig være, at ledelsestræningen, der blev givet til ledere to niveauer over de adspurgte medarbejdere, simpelthen ikke bliver implementeret længere nede i organisationen. En anden forklaring kan være, at det tager længere tid før træningen slår igennem længere nede i organisationen – og at senere målinger ville kunne vise en effekt.”

Selvom man altså ikke kan måle en effekt hos medarbejderne to niveauer under de ledere, som modtog træningen, så fremhæver Anders dog stadig relevansen af træning i tværgående ledelse:

”Offentlige organisationer og ledere løser ofte opgaver, der kræver samarbejde på tværs. Borgeres behov kan sjældent isoleres og dækkes af én organisation – det gælder især på sundhedsområdet. Vores studie tyder på, at det kan være en god idé at træne ledere sammen på tværs af organisationer, når deres opgaver kræver, at lederne samarbejder.”

Bag om studiet

  • Forskningsartiklen er udgivet i tidsskriftet The American Review of Public Administration. Du kan finde studiet her.
  • Forskningsartiklen bygger på data fra et stort felteksperiment med 122 ledere fra både det regionale og kommunale sundhedsvæsen og deres mere end 3.000 medarbejdere. Felteksperimentet omfattede bl.a. et 10-måneders teambaseret ledertræningsprogram, hvor fokus var på at etablere og opretholde fælles retning, tilpasning og engagement på tværs af organisatoriske grænser. Undersøgelsen bygger på både surveydata og interviewdata før og efter ledelsestræningen.
  • Anders Barslund Grøn (abg@ps.au.dk) er postdoc ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse på Aarhus Universitet. Anders har skrevet en ph.d.-afhandling om tværgående samarbejde i den offentlige sektor – den kan du finde her.
  • De øvrige forfattere bag forskningsartiklen er:
    • Line Hvilsted Hansen, chefkonsulent ved Koncern HR, Udvikling under Region Midtjylland
    • Karen Ingerslev, forsknings- og udviklingschef i Social Sundhed
    • Christian Bøtcher Jacobsen, professor i sundhedsledelse ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse
    • Mickael Bech, professor i sundhedsledelse og -politik ved Syddansk Universitet
    • Christina Holm-Petersen, chefkonsulent ved Professionshøjskolen Absalon