Aarhus Universitets segl

Nyt studie: Ledelse betyder noget, men det gør kollegaerne også

Hvad betyder ledelse og kollegialt samarbejde for jobtilfredshed og kvaliteten af medarbejdernes indsatser? Et nyt studie på ældreområdet viser, at både ledelse og kollegaer har betydning, men på forskellig vis. Ledelse i form af visionsledelse betyder i særlig grad noget for medarbejdernes jobtilfredshed. Omvendt betyder det kollegiale samarbejde særlig noget for, om man som medarbejder oplever at yde en indsats af høj kvalitet. 

  

21.07.2021 | ANDERS VALENTIN BAGER

Det nye studie er udgivet i tidskriftet Review of Public Personnel Administration, og studiet har anvendt data fra Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune. Bag studiet står ph.d. stipendiat Heidi Hesselberg Lauritzen, lektor Caroline Howard Grøn og lektor Anne Mette Kjeldsen

Resultaterne peger imod jobtilfredshed og oplevelsen af at præstere

 

Resultaterne fra studiet viser, at både ledelse via en vision og kollegialt samarbejde har en positiv betydning for:

  • Medarbejdernes oplevelse af at yde en indsats af høj kvalitet
  • Medarbejdernes jobtilfredshed

Studiet har givet forskerne mulighed for at se nærmere på, hvornår hhv. visionsledelse og kollegialt samarbejde betyder mest. Her fortæller Anne Mette Kjeldsen:

”På den ene side finder vi, at oplevelsen af at være en del af et velfungerende team hænger tæt sammen med, om man selv oplever at yde et arbejde af høj kvalitet. Og denne oplevelse af gode samarbejdsrelationer mellem kollegaer betyder mere end visionsledelse i denne sammenhæng. Det er faktisk på trods af, at lederens handlinger rettet mod at udvikle, dele og fastholde en vision faktisk også har en betydning her”, udtaler Anne Mette Kjeldsen.

Ledelse har dog en større betydning, når studiet retter blikket mod medarbejdernes jobtilfredshed. Anne Mette Kjeldsen forklarer det således:

”På den anden side finder vi, at visionsledelse har en større betydning for medarbejdernes samlede jobtilfredshed og deres tilbøjelighed til evt. at forlade arbejdspladsen. Med andre ord er en tydelig ledelsesmæssig retning vigtig ift. at have medarbejdere, der er glade for deres job. Vi kan ligeledes se, at ledelse lader til at virke gennem en understøttelse af medarbejdernes public service motivation. Det er medarbejdernes motivation for at gøre godt for andre og for samfundet”, fortæller Anne Mette Kjeldsen.

 

I studiet har forskerne fokuseret på visionsledelse som ledelsesform. Det er en ledelsesform, der indebærer, at man som leder sætter en meningsfuld retning ved at udvikle, dele og fastholde en ønskværdig vision for ens enhed. 

”Ledelse handler både om at sætte retning og skabe de gode rammer”

  

Hvad betyder studiet for dig som offentlig leder? Ifølge Caroline Howard Grøn viser studiets resultater, at ledelse har både direkte og indirekte betydninger:

”Det er selvfølgelig rart, at man som ledelsesforsker kan understrege, at ledelse betyder noget for, hvordan en organisation fungerer – i den her sammenhæng særligt ift. medarbejdernes jobtilfredshed.

Implikationerne af studiet er dog også, at ledelse handler om mere end at sætte en retning. Det kan også være vigtigt at skabe de rette rammer for det gode kollegiale samarbejde. Studiet viser netop, at samarbejdsrelationer mellem kolleger på nogen områder betyder mere end visionsledelse. Implikationen for offentlige ledere er, at ledere også skal have opmærksomhed på, hvordan de kollegiale relationer fungerer. Det betyder på nogen områder mere end medarbejderens oplevelse af lederens ledelse. Og for os som forskere er implikationen, at det her er noget, som vi skal interessere os mere for det i fremtiden”.

I forlængelse heraf siger Anne Mette Kjeldsen:

”For mig at se er det interessant, at stærke kollegiale relationer kan hænge sammen med noget så fundamentalt som, hvordan medarbejderne udfører deres arbejde – eller i hvert fald, hvordan de opfatter dette. Og på samme tid spiller visionsledelse jo stadigvæk en rolle, men muligvis på en anden måde. At sætte en tydelig ledelsesmæssig retning lader til at gå mere hånd i hånd med medarbejdernes motivation for at gøre godt for andre og for samfundet. Derfor er det vigtigt, at man som leder italesætter og fokuserer på denne motivation, som vi ved er udbredt blandt offentligt ansatte”, fortæller Anne Mette Kjeldsen afslutningsvis.  

Fakta om studiet

  

  • Studiet er udgivet i 2021 i tidsskriftet Review of Public Personnel Administration.
  • Studiets resultater baserer sig hovedsageligt på 427 spørgeskemabesvarelser fra medarbejdere på 19 forskellige plejehjem i Aarhus Kommune.
  • Studiet har undersøgt, hvilken relation ledelse og kollegialt samarbejde har til forskellige faktorer. De undersøgte faktorer er:
    • Medarbejdernes oplevelse af at yde et stykke arbejde af høj kvalitet.
    • Medarbejdernes jobtilfredshed.
    • Medarbejdernes tilbøjelighed til evt. forlade arbejdspladsen.
    • Medarbejdernes sygefravær (indsamlet via registerdata).
    • Brugertilfredshed (indsamlet via 593 interviews med beboere på plejehjemmene).
  • Du kan finde studiet her