Distribueret ledelse er en ledelsesform, som indebærer, at ledelsesopgaver bliver løst i samarbejde mellem den formelle leder og en eller flere medarbejdere.
10.09.21 | Af Anne Mette Kjeldsen, Anders Valentin Bager og Lotte Bøgh Andersen
Der er ofte et stykke vej fra din egen opfattelse af din ledelse og til medarbejdernes opfattelse af din ledelse. Men her kan ledelsestræning heldigvis give en hjælpende hånd. Dog er nogle ledelsesformer nemmere at træne end andre. Fx viser nyt studie, at du med ledelsestræning nemmere kan komme ud over rampen med din verbale anerkendelse end med distribueret ledelse. Læs mere her.
11.02.21 | Af Anne Mette Kjeldsen og Lotte Bøgh Andersen
Distribueret ledelse er en ledelsesform, hvor formelle ledere og medarbejdere i en organisation deles om at udøve ledelse. Det kan bidrage til at skabe resultater på uddannelsesområdet i form af øget trivsel, bedre koordination og mere læring. Fordelene kommer imidlertid ikke af sig selv, og der er flere faldgruber. Denne artikel giver en introduktion til distribueret ledelse og pointerer vigtigheden af, at delingen af ledelsesopgaver er afstemt.
Artiklen er fra temanummeret "Distribueret ledelse – redskaber og udfordringer" i tidskriftet Ledelse i morgen.
11.02.21 | Af Anders Valentin Bager, Christian Bøtcher Jacobsen og Lars Dahl Pedersen
Har du for mange eller for få medarbejdere? Begge dele har betydning for den ledelse, du kan udøve. Selvom der ikke findes et præcist svar på det optimale antal medarbejdere, du kan være leder for, så er der nogle ting, du kan drøfte med din chef, hvis du oplever, at dit ledelsesspænd er for stort.
20.06.20 | Af Anders Valentin Bager og Christian Nyvang Qvick
Hvad indebærer det at bedrive tværgående ledelse og distribueret ledelse? Og hvad skal du være opmærksom på for at lykkes med begge ledelsesformer? Det kan du blive klogere på her.
29.01.20 | Af Lars Dahl Pedersen og Christian Bøtcher Jacobsen
For store lederspænd i sundhedsvæsenet kan resultere i alt fra dalende jobtilfredshed og øget medarbejderomsætning til flere utilsigtede hændelser og arbejdsulykker.
17.06.19 | Af Christian Nyvang Qvick
Danskerne er stressede – både medarbejdere og ledere. Men hvorfor? Forskere og eksperter gav deres bud på Folkemødet: Ubalancer i jobbet, mangelfuld ledelse og dårlige ledelsesmæssige rammevilkår til at håndtere stress.
18.05.19 | Af Anne Mette Kjeldsen, Christian Bøtcher Jacobsen, Ellen Wanned Hall, Lotte Bøgh Andersen og Mickael Bech
Dårlig ledelse giver stress, frustrerede medarbejdere, flere sygedage og dårlige resultater for borgerne. God ledelse kan derimod få organisationen til at lykkes bedre, samtidig med at medarbejderne trives. Det handler om at sætte en tydelig retning og skabe resultater sammen med og via andre, hvilket imidlertid er lettere sagt end gjort.
18.03.19 | Af Christian Nyvang Qvick
Distribueret ledelse kan aflaste ledere for nogle af de daglige opgaver og samtidig sikre, at medarbejdernes kompetencer bringes bedst muligt i spil. Dog skal lederne afstemme med medarbejderne for at lykkes, viser forskning.
18.01.19 | Af Christian Nyvang Qvick
Mange offentlige ledere får i disse år ansvar for stadig flere medarbejdere. Det kan der være både fordele og ulemper ved. Læs her, hvilke forhold, der spiller ind på, hvor stort et ledelsesspænd, der er passende i din organisation, og hvad kan du gøre, hvis du oplever, at dit ledelsesspænd er for stort.
14.05.2018 | Af Lotte Bøgh Andersen og Christian Nyvang Qvick
Der er groft sagt tre måder at motivere offentligt ansatte i deres daglige arbejde på. Og lederne har tilsvarende tre typer ledelse, de kan bruge til at motivere med. Bliv klogere på, hvordan det hænger sammen. To eksperter fra Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse på Aarhus Universitet, der åbner i næste uge, forklarer.
Professor og centerleder Lotte Bøgh Andersen er gæst i denne udgave af ’Brinkmanns briks’, som handler om ledelse. Vært på programmet er Svend Brinkmann, op beskrivelsen på episoden lyder sådan her:
Jeg synes egentlig ledere får skyld for lige lovligt meget. Måske er det mellemlederen i min mave, der forsøger at finde lidt syndsforladelse. I dag finder jeg ud af om det faktisk er ledelsens skyld, når det sejler på arbejdspladsen? Hvad kan vi give lederen skylden for med god samvittighed?
Podcasten er produceret af DR.
Invitér medarbejderne med ind i ledelsesrummet, siger lektor i arbejds- og organisationspsykologi Thomas Faurholt Jönsson, Psykologisk Institut, og forklarer i denne podcast, hvordan man som leder håndterer det.