Præsentation af nye forskningsresultater på international konference

Public Management Research Conference (PMRC) er en af de vigtigste internationale konferencer inden for offentlig ledelse og styring, og d. 11.-14. juni mødtes en række forskere fra ledelsescenteret med ca. 400 forskere fra alle dele af verden til konferencen.

Diskussionerne blev også styrket af, at der var praktikere blandt deltagerne, bl.a. Ina Risom Bøge Eskildsen og Thomas Kaalby Povlsen fra Sundhed og Omsorg, Aarhus Kommune. Sammen med Lotte Bøgh Andersen præsenterede Ina det ledelsesprojekt, som magistratsafdelingen laver lige nu sammen med ledelsescenteret, jf. billedet.

Med afsæt i data fra dette projekt har Morten Hjortskov Larsen, Simon Zacher Kjeldsen og Emil Sydendal Hansen vist, at man med få midler kan øge borgernes fysiske aktivitet og dermed deres overordnede sundhed. Ligeledes præsenterede Caroline Grøn og Anne Mette Kjeldsen et konferencepapir om, hvorvidt ledelse eller følelsen af at høre til et godt team er vigtigst. En af hovedpointerne i den efterfølgende diskussion var, at de to faktorer næppe kan ses isoleret: God ledelse kan også være vigtig for at skabe gode teams. Adjunkt Anne Mette Møller præsenterede samtidig et papir om betydningen af oversættelse, når offentlige politikker skal omsættes til praksis.

Torsdag eftermiddag præsenterede Aske Halling, Lotte Bøgh Andersen, Anne Mette Kjeldsen og Rebecca Risbjerg Nørgaard tre konferencepapirer i panelet ”Leadership and people management in public organizations”. Aske og Lottes papir viser, at når medarbejderne oplever, at lederen har tydelig ledelsesidentitet, er der større sammenfald mellem, hvordan lederne selv beskriver deres ledelse, og hvad deres medarbejdere ser. Anne Mettes papir handlede om sammenhængen mellem motivation, enighed om organisationens mål og medarbejderes deltagelse i distribueret ledelse i en forandringsproces. Studiet viser, at medarbejdere med høj motivation deltager mere i udøvelsen af distribueret ledelse, hvis de er enige i organisationens mål, men er mindre aktive, hvis de er uenige i organisationens mål. Rebecca præsenterede arbejde fra sit ph.d.-projekt, hvor hun gennemgik forskellige forståelser af etisk ledelse blandt medarbejdere og ledere på to danske hospitaler.

Et andet spændende bidrag kom fra Peter R. Damgaard (Odense Kommune) og lektor Poul A. Nielsen. De viste, at adgangen til resultatinformation hverken påvirker folkeskoleforældres tendens til at trække deres børn ud af skolen eller deres villighed til at deltage i arbejdet i skolebestyrelsen.

Forholdet mellem ledelse og styring var generelt højt på dagsordenen. Sarah Krøtel diskuterede fx, om sammenlægningskommuner oftere har anvendt Leadership Pipeline efter kommunalreformen sammenlignet med kommuner, der ikke blev lagt sammen. Det har de – især hvis deres nabokommuner også har brugt denne styringstænkning.

Endelig præsenterede professor Simon Calmar Andersen et spændende papir sammen med to udenlandske forskerkolleger. De rejser et meget vigtigt tema med spørgsmålet om, hvorvidt folk arbejder hårdere og mere samvittighedsfuldt, når de arbejder for en offentlige organisation frem for en privat organisation, der løser samme type opgave. Det gennemførte survey-eksperiment peger i retning af, at svaret er ja for dem, der lægger mærke til, om arbejdsgiveren er offentlig eller privat.