Aarhus Universitets segl

Hvorfor skifter offentlige ledere job – og hvor skifter de hen? Nyt studie har (nogle af) svarene

Ligesom i andre brancher er jobskifte en naturlig del af offentlige lederes karriere. Men hvad får dem til at tage springet, og hvor skifter de hen? Et omfattende studie kortlægger tre typer karrierespring og de motiver og mønstre, der ligger bag offentlige lederes jobskifte. Forfatterne finder fx, at relativt få ledere skifter mellem kommune, region og stat. Du kan læse mere om det og de øvrige fund nedenfor.

Foto: Colourbox

Artiklen undersøger drivkræfterne bag offentlige lederes jobskifte, men offentlige ledere bevæger sig ikke nødvendigvis ad én fastlagt karrierevej. Nogle skifter stilling inden for samme niveau, nogle skifter til eller fra den private sektor, mens færre bevæger sig mellem stat, region og kommune.  Den nye artikel undersøger også, hvordan motivationen bag jobskiftet kan variere på tværs af de tre nævnte typer karrierebevægelser. Professor Lene Holm Pedersen, der er medforfatter til artiklen, forklarer:

Vi har været optaget af at forstå, hvad der driver offentlige ledere til at skifte job. Samtidig har vi ønsket at undersøge, om motivationen varierer alt efter, hvilken type jobskifte, der er tale om, og her har vi udvalgt disse tre typer af jobskifte.

Motivation bag jobskifte

For at blive klogere på, hvad der motiverer ledere til jobskift spurgte forskerne 900 offentlige ledere om årsagerne til deres tidligere jobskifte. Disse ledere blev identificeret gennem registerdata for en tiårig periode. Resultaterne viser, at beslutningen ofte beror på en sammensætning af flere grunde. Flere fremhæver ønsket om bedre karrieremuligheder, højere løn eller bedre arbejdsvilkår. Men også indre drivkræfter fylder, fx ønsket om faglig udvikling, lysten til forandring eller ambitionen om at gøre en større forskel i det nye job. Seniorforsker ved VIVE Bente Bjørnholt uddyber:

Vores resultater peger på flere grunde til, at offentlige ledere skifter job. Men sjældent er det én enkelt årsag, der står alene. Det handler ofte om en kombination af faktorer.”

Forskellige motiver bag forskellige typer af skift

Forskerne var dog også interesseret i, om visse motiver fylder mere afhængigt af, hvilken type jobskifte lederen foretager. Og her viste resultaterne tydelige mønstre, som ifølge forfatterne kan være knyttet til, hvor stort et skifte, der er tale om - altså hvor meget ens nuværende lederjob minder om det lederjob, man skifter til. Ønsket om at gøre en forskel for borgerne fylder særligt hos ledere, der skifter fra den private til den offentlige sektor. Hos ledere, der bliver på samme niveau i den offentlige sektor, er det i højere grad ambitionen om at avancere og udvikle karrieren, der driver skiftet. Og blandt ledere, der bevæger sig mellem stat og kommune, spiller utilfredshed med tidligere job en større rolle. Professor og medforfatter til artiklen Jesper Rosenberg Hansen, forklarer:

Det er meget interessant, at motivationen ændrer karakter alt efter, hvilken type af skifte lederne foretager. Når ledere skifter fra den private til den offentlige sektor, så handler det ofte om ønsket om at gøre en forskel. Men bliver man inden for samme niveau, fylder karriereambitioner mere.

Vigtige refleksioner når man vil tiltrække og fastholdere ledere

Studiet viser, at offentlige lederes karrierespring ikke drives af én samlet logik. Motivationerne varierer, og det har betydning for, hvordan man tiltrækker og fastholder ledere i den offentlige sektor. Vil man fx tiltrække ledere fra det private, kan det være afgørende at synliggøre muligheden for at skabe værdi for borgerne. Omvendt spiller ønsket om karriereudvikling typisk en større rolle, når man rekrutterer internt. Og så er én type skifte – nemlig på tværs af niveauer i den offentlige sektor – ikke særligt hyppig. Lektor og seniorforsker Maria Falk Mikkelsen forklarer, hvorfor den her viden kan være relevant i praksis:

Vores resultater kan være med til at nuancere forståelsen af, hvad der driver offentlige lederes karrierevalg. Fx kan vi se, at relativt få ledere skifter mellem kommune, region og stat, og her kan man spørge sig selv om, om der ligger nogle uudnyttede muligheder, når man skal tiltrække den rigtige lederkandidat.

Bag om studiet

  • Artiklen er udgivet i Public Management Review. Du kan tilgå studiet her.
  • Artiklen bygger på en undersøgelse foretaget af VIVE i forbindelse med en national taskforce. Taskforcen, som du kan læse mere om her, var et samarbejde mellem Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Finansministeriet, KL og Danske Regioner.
  • Artiklen bygger på to typer af data:
    • Registerdata fra perioden 2010–2019, der gør det muligt at estimere, hvor mange ledere der skifter job inden for samme niveau, mellem niveauer og mellem sektorer
    • Spørgeskemadata indsamlet i marts 2022, hvor 900 offentlige ledere har besvaret et spørgeskema om deres seneste jobskifte. Disse ledere er identificeret gennem registerdata. Deres svar og jobhistorik danner grundlaget for analysen af ledernes motivationer.
  • Forfatterne bag artiklen er
    • Maria Falk Mikkelsen, lektor ved Syddansk Universitet og seniorforsker ved VIVE
    • Bente Bjørnholt, seniorforsker ved VIVE. Bente er desuden tilknyttet Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse.
    • Lene Holm Pedersen, professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.
    • Jesper Rosenberg Hansen, professor ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus universitet. Jesper er desuden tilknyttet Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse.