Ny forskning: Fagprofessionelles reaktion på inddragelse af frivillige i løsningen af opgaver

Brugere og frivillige inddrages i stigende omfang som aktive medproducenter af offentlige serviceydelser på tværs af mange kommunale serviceområder såsom dagpasning, skoler og ældrepleje. Disse tiltag er ofte fulgt af en forventning om, at brugere og frivillige kan hjælpe til at løfte serviceniveauet, for eksempel ved at give en ekstra hånd og bibringe nye ideer og perspektiver. Vi ved imidlertid ikke meget om, hvordan fagprofessionelle oplever inddragelse af frivillige – bliver de set som en ressource? Eller bliver de snarere set som en trussel mod kvaliteten af de fagprofessionelles arbejde?

I et nyt studie blandt knap 1.000 SOSUer ansat i danske offentlige plejehjem undersøger Mette Kjærgaard Thomsen og Ulrich Thy Jensen netop dette spørgsmål. I undersøgelsen blev SOSUerne lodtrukket til forskellige scenarier, hvor en frivillig hjalp med en konkret daglig opgave, der ifølge plejepersonalet enten kunne betegnes som komplementær til plejepersonalets arbejde eller som en kerneopgave.

Hovedresultatet peger på, at de fagprofessionelle er mere bekymrede for kvaliteten af den pleje, der leveres til brugerne, når frivillige bidrager til at løse en kerneopgave sammenlignet med en komplementær opgave. De fagprofessionelle er derimod ikke bekymrede for at miste deres job til frivillige, eller at deres profession som helhed vil tabe status.

Studiet og dets resultater har vigtige implikationer, eftersom kommuner landet over fokuserer på at inddrage brugere og frivillige mere i produktionen af offentlige serviceydelser. For offentlige ledere er det således essentielt at tage højde for fagprofessionelles identitet, der kan være tæt knyttet til opgaveløsningen, og sikre en allokering af opgaver til frivillige, som tillader fagprofessionelle at fokusere på kerneopgaverne.