Kom til vores webinarer i Ledelsesugen 2024

Hver morgen i ledelsesugen (i tidsrummet kl. 8.30-9.00) inviterer Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse dig med til et spændende morgenwebinar. Hvert webinar sætter fokus på et spændende emne inden for ledelse i den offentlige sektor.  Nedenfor kan du læse om de fem spændende oplæg!

Du kan tilmelde dig webinarerne ved at klikke her.

Motivation og retning som vej til den attraktive arbejdsplads

Mandag den 28. oktober har du mulighed for at høre om motivation og retning som vej til den attraktive arbejdsplads.

En arbejdsplads der sikrer motivation, mening og retning for medarbejderne skaber bedre resultater for borgerne. Her spiller ledelse en central rolle. Med udgangspunkt i teori om motivation og visionsledelse ser vi i dette webinar nærmere på, hvad der har betydning for medarbejdernes motivation, og hvordan du som leder sætter en meningsfuld retning for dine medarbejderes arbejde.

Ellen Hall, konsulent ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse, vil starte med at præsentere forskning på området, hvorefter Birgitte Brandsborg, cheflæge ved Bedøvelse og Operation Syd - Aarhus Universitetshospital, vil dele sine erfaringer med at skabe motivation og sætte retning for medarbejderne.

Webinaret afsluttes med en række refleksionsspørgsmål, der kan danne baggrund for en dialog om arbejdet med at skabe motivation og sætte retning for jeres medarbejdere

Ledertroværdighed

Tirsdag den 29. oktober har du mulighed for at høre om ledertroværdighed.

Troværdighed fremhæves som en vigtig egenskab hos offentlige og private ledere. Men hvad er ledertroværdighed egentligt? Betyder det noget for at kunne lykkes med ledelsesopgaven? Hvad kan man gøre for at styrke sin troværdighed som (offentlig) leder? Og hvilke faktorer kan udfordre den troværdighed, man har som (offentlig) leder? Disse spørgsmål er omdrejningspunktet for dette webinar.

Mads Pieter van Luttervelt, Ph.d ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse vil præsentere nyeste viden om ledertroværdighed. Herefter vil Mads Pieter og Allan Friis Clausen, rektor ved Paderup Gymnasium drøfte hvordan man som leder kan arbejde med at styrke ens egen troværdighed.

Webinaret afsluttes med en række refleksionsspørgsmål, der kan danne baggrund for en dialog om ledertroværdighed.

Tiltrækning og ledelse af international arbejdskraft

Onsdag den 30. oktober har du mulighed for at høre om en af de varme kartofler i velfærdssektoren - international arbejdskraft. Sundhedsstrukturkommissionens rapport viser en mangel på over 14.000 social- og sundhedsmedarbejdere i 2035. Det samme gælder for pædagoger og andre faggrupper - samtidig er vi i en situation med lav arbejdsløshed.

Webinaret sætter fokus på, hvordan du som leder eller I som organisation kan tiltrække og lede internationale medarbejdere. Florian Keppeler, adjunkt ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse vil præsentere forskning fra vores store MORE-projekt. Derefter vil Kathrin S. Terkelsen, som til dagligt er forstander ved Kærmindepartken Bording dele hendes erfaringer med at arbejde med internationale medarbejdere. Trine Rask Thygesen som er direktør ved Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil give hendes perspektiv på internationale medarbejdere.

Webinaret afsluttes med et refleksionsspørgsmål, som hedder: Er din organisation klar til at tiltrække og inkludere internationale medarbejdere - eller hvad er jeres alternativ i lyset af den store mangel på arbejdskraft, der kan forudses?

Hvordan leder vi den grønne omstilling på tværs?

Torsdag den 31. oktober har du mulighed for at høre, hvordan offentlige ledere kan lede og styre arbejdet med den grønne omstilling på tværs af sektorer og fagområder.

Offentlige organisationer arbejder i stigende grad med den grønne omstilling på tværs af både sektorer og fagområder. I kommunerne vedrører den grønne omstilling f.eks. ikke bare teknik og miljø-forvaltningen men også de store velfærdsområder. Dermed bliver tværgående ledelse og styring af den grønne omstilling en central ledelsesopgave for offentlige ledere. På baggrund forskning og praksiserfaring, belyser vi i dette webinar offentlige lederes muligheder og dilemmaer i forhold til at lede og styre den grønne omstilling.

Deltagere er lektor Mads Leth Jakobsen og ph.d.-studerende Emma Kjær Hargraves samt Sille Marcussen Dall, direktør for Teknik, Miljø og Bæredygtighed i Sønderborg Kommune.

Webinaret afsluttes med refleksionsspørgsmål, der kan sætte gang i dialogen lokalt i lederteams, eller som den enkelte leder kan bruge til refleksion.

Inkluderende ledelse

Fredag den 1. november har du mulighed for at høre om inkluderende ledelse.

Diversitet, lige muligheder og inklusion (DEI) fylder mere og mere i både offentlige og private organisationer i Danmark. Forskningen viser, at diversitet kan have både positive og negative konsekvenser for organisationer og de medarbejdere, der arbejder i dem.

I dette webinar stiller Mads Pieter van Luttervelt, Ph.d ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse og Rune Godske Bachmann formidlingskonsulent ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse skarpt på, hvordan man som offentlig leder kan arbejde systematisk med at fremme de positive sider ved at bedrive inkluderende ledelse. Janni Torp Kjærgaard, direktør i Forsvarsministeriets Personalestyrelse, bidrager med perspektiver på arbejdet med et inkluderende arbejdsmiljø i en stor statslig organisation.

Webinaret afsluttes med en række refleksionsspørgsmål, der kan danne baggrund for en dialog om arbejdet med inkluderende ledelse.

Du kan tilmelde dig webinarerne ved at klikke her.