Folkemødet 2024: Sådan bidrager ledelsescenteret

(Opdateres løbende)

Den 13. til 15. juni løber Folkemødet af stablen, og her deltager Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse med følgende hold:

• Lotte Bøgh Andersen, professor og centerleder
  • Mads Leth Jakobsen, lektor og videcenterleder
  • Ane-Kathrine Lundberg Hansen, Datamanager

Se nedenfor, hvilke arrangementer ledelsescenteret deltager i.

Torsdag den 13. juni

God ledelse: Praktisk, nødvendig, svær - men det kan trænes!

Tid: kl. 11.30-11.55

Sted: Folkemødets Forskningsscene (F13 eller F14)

Beskrivelse

Oplægget handler om, at mange reformer og begivenheder i den offentlige sektor har store forhåbninger til, at god ledelse kan få tingene til at lykkes bedre. Dette er veldokumenteret i forskningen (bl.a. fra Kong Frederiks Center fra Offentlig Ledelse). Samtidig kan kompetencer – og særligt dømmekraft/metakompetencer – bag god ledelse trænes, så man får bedre forudsætninger for god ledelse. Dette er også veldokumenteret i forskningen (bl.a. fra Kong Frederiks Center fra Offentlig Ledelse). Det er således et vigtigt men ofte overset element i forhold til reformer af den offentlige sektor.

Med deltagelse af

• Mads Leth Jakobsen, Lektor og vicecenterleder, Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse

Hvordan sikrer vi attraktive arbejdspladser via god ledelse?

Tid: kl. 16.45-17.45

Sted: Aarhus Universitets forskningsskib Aurora (H6)

Beskrivelse

Motivation er en central del af attraktive arbejdspladser, og det handler i høj grad om ledelse. Medarbejderne får energi af at bidrage til at gøre godt for hhv. konkrete andre mennesker og samfundet, ligesom selve opgaven er også motiverende. Det handler bl.a. om faglig ledelse, visionsledelse og en afstemt deling af ledelsesopgaver med flere end de formelle ledere. På sessionen får du dybdegående viden fra tre dygtige ledelsespraktikere og førende ledelsesforskere. Professor Lotte Bøgh Andersen sætter rammen via den nyeste ledelses- og motivationsforskning, mens de tre ledelsesambassadør bringer ledelsespraksis fra stat, regioner og kommuner i spil. Du kommer også selv til at arbejde med ledelsesbegreber og motivation ift. din egen kontekst. De tre ledelsesambassadører er direktør i Skattestyrelsen, Merete Agergaard, sygeplejefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital, Susanne Lauth, og kommunaldirektør i Morsø Kommune, Rikke Würtz, mens lektor Mads Leth Jacobsen, er ordstyrer.

Med deltagelse af

• Lotte Bøgh Andersen, professor og centerleder, Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse

• Merete Agergaard, Direktør, Skattestyrelsen

• Susanne Lauth, Sygeplejefaglig direktør, Aarhus Universitetshospital

• Rikke Würtz, Kommunaldirektør, Morsø Kommune

• Mads Leth Jakobsen, lektor og vicecenterleder, Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse

Fredag den 14. juni

Undgå (som minimum) demotivation!

Tid: kl. 12.30-13.15

Sted: Gårdscenen ved Danmarks Lærerforenings hus (G25)

Beskrivelse

Hvordan sikrer vi motiverede lærere i fremtiden? Uanset om du er lærer, leder, folkeskoleelev, forsker eller på anden vis interesseret i dette spørgsmål, har vi brug for dine inputs. Sagen er nemlig, at lærernes motivation er faldet støt siden 2010. Med udgangspunkt i ny viden om den tidsmæssige udvikling i lærernes motivation, diskuterer vi, hvordan vi som minimum undgår demotivation. Hvordan stopper vi det? Glæd dig til at høre om helt ny forskning. Debatten er også relevant i forhold til andre velfærdsprofessionelle så som sygeplejersker og politifolk. Formålet er at give alle deltagerne bedre mulighed for at understøtte egen og andres motivation.

Med deltagelse af

• Lotte Bøgh Andersen, Professor og centerleder, Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse

• Gordon Ørskov Madsen, Formand, Danmarks Lærerforening

• Dorte Andreas, Næstformand, Skolelederforeningen

• Ane-Kathrine Lundberg Hansen, Undersøgelsesansvarlig, Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse

Sådan leder du fremtidens attraktive offentlige arbejdsplads

Tid: kl. 16.00-17.00

Sted: Ledelsesscenen (B5)

Beskrivelse

Hvordan skal fremtidens offentlige arbejdsplads se ud, hvis det skal lykkes at tiltrække og tilknytte unge medarbejdere – og få de ældre til at blive lidt længere? Hvordan skal du gribe det an som leder, når det ikke nok bare at revidere rekrutteringsmetoderne eller tilbyde attraktive lønpakker, men i højere grad skabe fokus på udvikling og innovation, diversitet, dialog og mulighed for at få et arbejdsliv i balance? Debatten modereres af Kurt Strand.

• Kent Harnisch, Departementschef, Finansministeriet

• Merete Agergaard, Direktør, Skattestyrelsen

• Steen Vinderslev, Næstformand i Djøf Offentlige chefers bestyrelse og kommunaldirektør i Middelfart kommune