Nye ansigter i ledelsescenteret

Januar 2021 begynder godt for ledelsescenteret. Vi kan nemlig byde velkommen til flere nye ansigter. Annie Bjørnsig og Ane-Kathrine Lundberg Hansen starter som videnskabelige assistenter, mens Mads Leth Jakobsen tiltræder som vicecenterleder til april.

13.01.2021 | ANDERS VALENTIN BAGER

Ny vicecenterleder

Den 1. april tiltræder Mads Leth Jakobsen som ny vicecenterleder.

Dette sker efter, at Christian Bøtcher Jacobsen i november fik ny funktion som professor i sundhedsledelse. Christian indgår stadig i centerledelsen med ansvar for ledelse på sundhedsområdet. Anne Mette Kjeldsen har fortsat ansvar for ledelsesudviklings- og uddannelsesopgaverne. Mads kommer tilbage fra orlov, hvor han har været Analyse- og forskningschef i VIVE. Hans særlige ansvarsområde i centerledelsen bliver forskningsunderstøttelse.

Mads Leth Jakobsen forsker på uddannelses- og sundhedsområderne. Han har især set på betydningen af ledelsesmæssig troværdighed samt ledelse af datainformerede forbedringsprocesser. I en årrække har han kombineret forskning og ledelse i stillinger som bl.a. uddannelsesansvarlig for den Fleksible Master i Offentlig Ledelse og chef for afdelingen VIVE Styring og Ledelse.

Nye kræfter til vigtige forskningsområder

Foruden nyheden om, at Mads vender tilbage til Aarhus Universitet, byder vi i januar Annie Bjørnsig og Ane-Kathrine Lundberg Hansen velkommen som videnskabelige assistenter.

Annie Bjørnsig har en baggrund som cand. psych. fra Aarhus Universitet. I studietiden har hun bl.a. været i praktik hos Rambøll Management Consulting. I ledelsescenteret skal Annie særligt bidrage til forskningsprojektet VUOS, hvor hun skal være med til at afvikle udviklingsforløb for ledere og medarbejdere i politiet samt på sociale botilbud og sygehuse. Formålet er bl.a. at undersøge effekterne af organisationsudvikling på motivation og målopfyldelse. Læs mere om VUOS-projektet her.

Ane-Kathrine Lundberg Hansen har en baggrund som cand. scient. pol. fra Aarhus Universitet. I studietiden har hun bl.a. været i praktik hos DEFACTUM i Region Midtjylland. Ane-Kathrine skal især understøtte og udføre kvantitative analyser i forbindelse med den særlige satsning på ledelse på sundhedsområdet. Et af de specifikke projekter omhandler ledelsesspænd i sundhedsvæsenet. Det kan du læse mere om her.

Vigtigt at lykkes med visionen om at bidrage til en bedre offentlig sektor

Om de nye tilføjelser til holdet udtaler centerleder Lotte Bøgh Andersen:  ”Vi har en ambitiøs vision om at bidrage til en bedre offentlig sektor ved at producere, dele og anvende forskningsbaseret viden om offentlig ledelse. Vi ved nemlig, at ledelse gør en stor forskel både for de resultater, organisationerne skaber, og for medarbejdernes motivation og trivsel. For at lykkes med visionen om en bedre offentlig sektor igennem stærkere viden om ledelse er det vigtigt at sætte et stærkt hold. Jeg er helt sikker på, at Mads, Annie og Ane-Kathrine vil bidrage til solid og relevant viden om offentlig ledelse.”

Lotte udtaler endvidere: ”Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse er et samlingssted for forskere og praktikere med særlig interesse for offentlig ledelse. Såvel helt nye forskere som etablerede navne fra mange forskellige videnskabelige discipliner deltager, og der er et stærkt samspil mellem forskning, udvikling og praksissamarbejde. Annie og Ane-Kathrine eksemplificerer den stærke gruppe af dedikerede centermedarbejdere, der binder de tre elementer sammen”.

Det kræver også ledelse, og Lotte udtaler: ”Mads har en meget stærk profil både forskningsmæssigt og via sin egen ledelseserfaring. Han kombinerer netop rollerne som forsker og leder og bliver en vigtig tilføjelse til centerledelsen”.