Nyt studie: Tydelig, tværgående ledelse kan gøre medarbejdere mere engagerede i samarbejde på tværs af organisationer

Samarbejde på tværs i den offentlige sektor kan skabe øget værdi for borgeren. Men det kan også være tungt og bøvlet at bygge broer mellem fagligheder og organisationer. Som leder kan du dog understøtte brobygningen. Et nyt studie fra Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse indikerer, at tydelig, tværgående ledelse kan øge medarbejdernes vilje til at engagere sig i det tværgående samarbejde.

Foto: Colourbox, #89403

Forestil dig en borger med senfølger efter Covid-19. Forestil dig også en kommunalt ansat ergoterapeut, som skal samarbejde med en regionalt ansat sygeplejerske om borgerens genoptræning. Ligesom med mange andre komplekse udfordringer i det offentlige, så er det tværgående samarbejde en nødvendighed. Én faglighed og én organisation kan ikke altid løse opgaverne og hjælpe borgerne alene.

Alligevel kan alligevel kan medarbejdernes engagement være udfordret: tværgående samarbejde er svært, rammerne kan være uklare, og det tager tid fra ”egne opgaver” internt i organisationen. Som leder kan du dog styrke medarbejdernes engagement. Anders Barslund Grøn, postdoc ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse, forklarer:

”Mit seneste studie indikerer, at tydelig og tværgående ledelse har en effekt på medarbejdernes engagement i det tværgående samarbejde. Selvom studiet bygger på et fiktivt scenarie, så er der grund til at tro, at det også gør sig gældende i virkeligheden, fordi svarpersonerne netop arbejder som ergoterapeuter i kommunerne til dagligt.”

Hvad er tværgående ledelse?

Tværgående ledelse understøtter samarbejde på tværs. Fx samarbejdet mellem hospital og ældrepleje, hvis en ældre borger bliver udskrevet og skal have støtte i hjemmet.

Tværgående ledelse handler bl.a. om at

• Opstille klare rammer – hvem gør hvad og hvornår?
  • Promovere den fælles vision og de fælles mål
  • Hjælpe medarbejderen med at se, hvordan deres daglige opgaver bidrager til den fælles mission
  • Tydeliggøre, hvorfor visionen er vigtig for borgeren og samfundet
  • Sikre de nødvendige rammer og relationer til at lykkes sammen
  • Udvise vedholdenhed i handling og kommunikation – også når det er svært

Du kan læse mere om tværgående ledelse i vores vidensbase.

Nogle medarbejdere engageres mere end andre, når der skal samarbejdes på tværs

Den umiddelbare betydning af tværgående ledelse for engagement i tværgående opgaver lader til at være større for nogle medarbejdere end for andre. Det gælder fx medarbejdere, som er særligt motiveret af at gøre en forskel for andre og for samfundet (dvs. har høj public service motivation) og medarbejdere, som føler, at de er gode til at samarbejde på tværs af enheder eller organisationer. Anders Barslund Grøn uddyber:

”Når studiet indikerer, at effekten af tydelig, tværgående ledelse er større for nogle medarbejdere, så kan man som leder overveje, hvordan man strukturerer det tværgående samarbejde og hvilke ansatte, der bidrager hvor. For eksempel om man skal rykke rundt på opgaver, så man har de rette folk til at bygge broerne.”

Bag om studiet

• Forskningsartiklen er udgivet i toptidsskriftet Public Administration Review. Du kan finde studiet her.
  • Forskningsartiklen bygger på data fra et surveyeksperiment med 555 kommunalt ansatte ergoterapeuter. I spørgeskemaet simuleres ledelsesinteraktion mellem leder og medarbejder ved at benytte forskellige versioner af korte videoer. Her giver en fiktiv leder forskellige introduktioner til et fiktivt, tværgående samarbejde omkring rehabilitering af Covid-19-senfølger. Til sidst blev ergoterapeuternes engagement i det tværgående samarbejde målt, fx gennem hvor mange møder, de var villig til at deltage i. De deltagende ergoterapeuter blev tilfældigt inddelt i to grupper:
    • en gruppe, hvor den fiktive leder i videoen var uklar om, hvorfor det tværgående samarbejde var vigtigt, samt hvad rammerne for samarbejdet var
    • en gruppe, hvor den fiktive leder bedrev tydelig, tværgående ledelse i videoen.
  • Anders Barslund Grøn (abg@ps.au.dk) er postdoc ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse på Aarhus Universitet. Anders har skrevet en ph.d.-afhandling om tværgående samarbejde i den offentlige sektor – den kan du finde her.