Ny bog på vej om styring og ledelse af professionelle i den offentlige sektor

Den offentlige sektor er befolket af fagprofessionelle som fx sygeplejersker, socialrådgivere og lærere. I bogen ”Styring og ledelse af professionelle i den offentlige sektor”, der udkommer på Hans Reitzels forlag 22. maj, har en række forskere og praktikere sammen skrevet om, hvad der kendetegner fagprofessionelle, og hvordan de bør styres og ledes.

Bogen er målrettet studerende på udvalgte professionsuddannelser, men kan også med fordel læses af de offentlige ledere, der leder fagprofessionelle. Caroline Howard Grøn fra ledelsescenteret har bidraget med to kapitler til bogen – et kapitel om offentlig ledelse samt et kapitel om, hvad der kendetegner de fagprofessionelle ledere i den danske offentlige sektor.

Kapitlet om ledelse giver en let formidlet introduktion til offentlig ledelse som felt og præsenterer kort nogle af de væsentligste ledelsesstrategier, som ledelsescenteret forsker i (transformationsledelse, transaktionsledelse, distribueret ledelse og faglig ledelse).

Kapitlet om de fagprofessionelle ledere viser, at den gennemsnitlige fagprofessionelle leder er en kvinde omkring 50 år, der har solid ledelseserfaring og en diplomuddannelse i ledelse. Den gennemsnitlige fagprofessionelle leder har en tydelig lederidentitet og føler sig godt hjemme i jobbet som personaleleder, men er straks mere udfordret, når det kommer til at lede opad mod organisatoriske niveauer over hendes eget og ud af egen organisation. Her adskiller den fagprofessionelle leder sig – gennemsnitligt – fra ledere med en samfundsvidenskabelig universitetsuddannelse, fx statskundskabere, økonomer eller jurister.

Diskussionen om ledelse af fagprofessionelle fortsætter på MatchPoints d. 23. maj, hvor Caroline sammen med departementschef i Justitsministeriet Barbara Bertelsen, områdeleder i dagtilbud i Gladsaxe Kommune Henrik Boman og adjunkt Anne Mette Møller fra ledelsescenteret vil diskutere, hvad der kendetegner faglig ledelse, og hvilke udfordringer man kan støde på, når man udøver faglig ledelse.