Lederidentitet er et vigtigt element i arbejdet med at påtage sig lederrollen
I en ny artikel, der er publiceret i Public Management Review, undersøger Caroline Howard Grøn, Louise Ladegaard Bro og Lotte Bøgh Andersen begrebet lederidentitet. Artiklen viser, at jo stærkere lederidentitet en leder oplever at have, jo mere visionsledelse udøver lederen også. En stærk lederidentitet er altså en fordel, når det drejer sig om udøvelsen af visionsledelse.
Artiklen viser dog også, at en stærk lederidentitet ikke altid er at foretrække. Således er det de ledere, der har en balanceret faglig identitet og lederidentitet, der udøver mest faglig ledelse. Det indikerer dermed også, at den ideelle grad af lederidentitet afhænger af det lederjob, den enkelte leder har.
Er man fx frontlinjeleder i et dagtilbud, på et sygehusafsnit eller i en politisektion, så er en del af jobbeskrivelsen formentlig også, at man skal udøve faglig ledelse, og i sådanne tilfælde er det vigtigt, at man ikke afskriver den faglige identitet. Imidlertid skal man dog fortsat være opmærksom på at lade denne identitet blive komplementeret af en lederidentitet, hvor man er bevidst om at tage ansvar for helheden, træffe de svære beslutninger og andre forhold, vi normalt forbinder med lederrollen.
Endelig undersøger artiklen, hvad der kan forklare ledernes grad af lederidentitet. Her viser artiklen blandt andet, at ledere med formel lederuddannelse – fx en diplom- eller masteruddannelse i ledelse – har en stærkere lederidentitet end ledere uden formel lederuddannelse. Undersøgelsen tyder dermed også på, at ledere kan arbejde aktivt med udvikling af deres lederidentitet.