Forskningsprojekt kan hjælpe med rekruttering af SOSU-personale og sygeplejersker

Hvordan tiltrækker og udvælger man internationalt sundheds- og plejepersonale? Hvordan sikrer man tilknytning til arbejdspladsen og gode arbejdsforhold for både dansk og internationalt sundheds- og plejepersonale? Er du fra en sundheds- og plejeorganisation, så kan du blive klogere på disse spørgsmål sammen med os.

Foto: Logo udarbejdet af Copenhagen Capacity

Den danske sundhedssektor står over for en rekrutteringskrise af især sundheds- og plejepersonale. Der er behov for at se ud over Danmarks grænser for at finde det nødvendige sundheds- og plejepersonale. Der mangler imidlertid solid, videnskabelig viden om, hvordan man kan tiltrække, udvælge og tilknytte personale fra andre lande på en bæredygtig måde.

Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse har lanceret det femårige forskningsprojekt MORE, som undersøger, hvordan man bæredygtigt rekrutterer, udvælger og tilknytter kvalificeret internationalt sundheds- og plejepersonale. I projektet, som er støttet af Carlsbergfondet, inviteres alle danske arbejdsgivere til at samarbejde om rekruttering af europæisk sundheds- og plejepersonale.

MORE-projektet har til formål at gennemføre tre studier i samarbejde med praksis. Det første er et såkaldt megastudie, der er rettet mod op til 100.000 potentielle ansøgere fra Danmarks nabolande til sundheds- og plejestillinger i den offentlige sektor. Vi kontakter kandidaterne og følger i yderligere to studier udenlandsk sundheds- og plejepersonale gennem ansøgning, udvælgelse og ansættelse for at forstå, hvordan offentlige arbejdspladser kan gennemføre effektiv og bæredygtig rekruttering.

Hvem kan deltage i projektet?

I MORE-projektet er vi på udkig efter danske arbejdsgivere, der søger sundheds- og plejepersonale (både sygeplejersker, SOSU-assistenter og SOSU-hjælpere). Alle organisationer både kommunalt og regionalt, der ansætter sygeplejersker og SOSU-personale, kan deltage.

To muligheder for at deltage

• I vil gerne rekruttere internationalt sundheds- og plejepersonale.
  • I rekrutterer allerede internationalt sundheds- og plejepersonale.

Deltagelse i projektet

• Er gratis.
  • Giver adgang til materialer, viden og støtte til hele rekrutterings-, udvælgelse- og tilknytningsforløbet.
  • Muliggør deltagelse i en treårig periode fra 2025 til 2028.

Tilmeld dig MORE-projektets næste webinar onsdag den 15. maj kl. 14 her. Du kan læse mere om projektet og deltagelsesmuligheder på projektets hjemmeside hos projektets samarbejdspartner Copenhagen Capacity.

Bag om projektet

• Projektet ledes af Christian Bøtcher Jacobsen, der er professor ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse med ansvar for ledelse på sundhedsområdet. Han er desuden tidligere medlem af Kommissionen for robusthed i sundhedsvæsenet. I projektet er han er særligt ansvarlig for den del af projektet, der fokuserer på tilknytning til arbejdspladsen og samarbejdet mellem udenlandske og danske sundhedsmedarbejdere.
  • Florian Keppeler deltager i projektledelsen. Han er adjunkt ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse og ansvarlig for den del af projektet, der fokuserer på rekruttering.
  • Flere informationer om forskningsprojekt findes her