Centerforsker skal stå i spidsen for stort forskningsprojekt om efteruddannelse og ledelse i daginstitutioner
Lektor Anne Mette Kjeldsen fra Kong Frederiks Center for Ledelse har sammen med forskere fra VIA University College og VIVE fået 12 millioner til et stort forskningsprojekt, der skal afdække, hvordan efteruddannelse og ledelse kan bidrage til at forbedre små børns sprog. Projektet løber fra 2025 til 2029 og har opnået støtte fra Partnerskab for Børneforskning.
Små børns sprog spiller en vigtig rolle – både for fællesskaberne tidligt i livet og for børnenes udvikling og dermed læring og muligheder på lang sigt. Eksisterende forskning viser dog, at især drengene halter bagefter, når det kommer til sproglig udvikling, allerede før skolestart.
Et nyt dansk forskningsprojekt vil derfor finde svar på, hvordan efteruddannelse af pædagoger og pædagogiske ledere fra daginstitutioner kan understøtte alle børns deltagelse i dagtilbuddets fællesskaber.
Projektet skaber således ikke blot viden om, hvordan man kan forbedre børnehavebørns sprog. Det skaber også viden om, hvordan efteruddannelse af offentligt ansatte kan ledes og implementeres.
”Vi skal forske i, hvordan efteruddannelse af pædagoger kan tilrettelægges, ledes og forankres for at skabe varige ændringer i praksis og dermed understøtte børnenes sprogudvikling,” sammenfatter Anne Mette Kjeldsen, der er projektleder og lektor ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse, og fortsætter:
”Vores forventning er, at det vil have en positiv virkning, at pædagoger gennem efteruddannelse får styrket viden om veje til at fremme børnehavebørns sprog og deltagelse i børnefællesskaber – med et særligt blik på drengene. Samtidig ser vi frem til at udforske, om effekten af efteruddannelse bliver forstærket, når pædagogiske ledere arbejder målrettet med organisering og forankring af de nye kompetencer.”
Fokus på understøttelse af efteruddannelse gennem distribueret faglig ledelse
Selvom projektet fokuserer på de kommunale dagtilbud, så håber projektgruppen, at viden om ledelses betydning for understøttelse af efteruddannelse kan komme alle offentlige organisationer til gavn:
”Projektet går på to ben i forhold til, at det har fokus på køn, sprog og børnefællesskaber i dagtilbud, men samtidig er rammen et lodtrækningsforsøg med 390 børnehaver, hvor vi undersøger, hvordan distribueret faglig ledelse kan understøtte, at efteruddannelse af personalet får den ønskede virkning. Givet de store summer, som mange offentlige organisationer hvert år bruger på efteruddannelse af medarbejdere og ledere, har den type viden bred relevans på tværs af den offentlige sektor” forklarer Anne Mette Kjeldsen.
Forskning i samarbejde med praksis er særligt vigtigt for centeret
Forskningsprojektet vil som nævnt inddrage 390 daginstitutioner – og der er foreløbig indgået samarbejde med seks kommuner. Centerleder ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse, Lotte Bøgh Andersen ser frem til samarbejdet mellem de deltagende kommuner, VIA, VIVE og Ledelsescenteret om at skabe relevant og gyldig viden. Hun uddyber:
”Det tætte samarbejde mellem forskere og praktikere gør det muligt at undersøge det vigtige spørgsmål om, hvordan offentlige organisationer kan lykkes med kompetenceudvikling. Ambitiøse interventionsstudier som det, Anne Mette skal stå i spidsen for, eksemplificerer, hvordan vores tætte og velfungerende samarbejde med danske offentlige organisationer skaber konkret værdi både for sektorområdet og i bredere forstand.”
Som en del af projektet skal der tilknyttes en ph.d.-studerende, der får sin daglige gang på Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse samt VIA University College, og som bl.a. skal undersøge sammenhængen mellem ledernes efteruddannelse, understøttelse af pædagogernes professionelle dømmekraft og skabelsen af lige deltagelsesmuligheder for børnene i dagtilbuddet.
Vil du vide mere om projektet?
Læs projektets pressemeddelelse her.