”Hvordan flyder kommunikationen i din organisation?” Nyt studie understreger betydningen af ledelse

Hvordan oplever medarbejderne det interne kommunikationsflow i din organisation? Oplever de kvalitet i den interne kommunikation? Et nyt studie understreger betydningen af ledelse via en vision og ledelse via verbal anerkendelse.

11.06.2021 | ANDERS VALENTIN BAGER

Et nyt studie (find det heraf professor Christian Bøtcher Jacobsen og lektor Heidi Houlberg Salomonsen har undersøgt, hvilken betydning ledelse har for organisationers interne kommunikationsflow.

Resultaterne – vigtigheden i at sætte retning og give positiv feedback

Studiet har kigget nærmere på ledelses betydning over tid. Her udtaler professor Christian Bøtcher Jacobsen:

”Vi har stillet os selv spørgsmålet: Hvordan kan ledelse bidrage til at udvikle kvaliteten af den interne kommunikation i en organisation? På resultaterne kan vi se, at den interne kommunikation bliver bedre, når lederne udøver to former for ledelse.

For det første oplever medarbejderne, at kvaliteten af den interne kommunikation stiger, når lederne er i stand til at sætte en tydelig retning. Med andre ord handler det om, at lederne skal udvikle, dele og fastholde en vision for deres enhed. Gennem visionen kan lederne understøtte en fælles retning, som fungerer understøttende for den interne kommunikation.

For det andet ser vi, at lederne gennem positiv, verbal anerkendelse af gode indsatser og/eller resultater kan understøtte medarbejdernes opfattelse af effektiv intern kommunikation”.

Et stærkt kommunikationsflow

At skabe et stærkt kommunikationsflow i ens organisation indbefatter forskellige ting. Her understreger Christian Bøtcher Jacobsen og Heidi Houlberg Salomonsen nogle af de vigtigste elementer:

”Et stærkt, internt kommunkationsflow betyder blandt andet, at medarbejderne oplever, at:

• kommunikationen oppefra om opgaver, feedback, performance og den strategiske retning er passende og tilstrækkelig.
  • der bliver kommunikeret op ad om de problemer, som kræver (ledelsesmæssig) opmærksomhed.
  • kommunikationen mellem medarbejderne selv bidrager til at give følelsesmæssig opbakning og støtte blandt kollegaer”.

Ledere og deres ledelse kan gøre en forskel

Ifølge lektor Heidi Houlberg Salomonsen bygger det nye studie videre på en række tidligere studier, der viser vigtigheden af at have organisationens interne kommunikation for øje:

”Organisationens interne kommunikationsflow giver et indblik i, hvordan medarbejderne oplever kvaliteten af den kommunikation, som flyder i organisationen; både den vertikale og den horisontale kommunikation. Vi ved fra tidligere studier, at når der er et godt internt kommunikationsflow, oplever medarbejderne mindre unødigt bureaukrati, og den organisatoriske performance er bedre. Netop derfor er det en vigtig ledelsesmæssig opmærksom at kigge på den kommunikation, som flyder i organisationen – særligt i lyset af studiet her, som understreger, at ledere faktisk kan gøre en forskel gennem deres ledelse”.

Hertil understreger Christian Bøtcher Jacobsen, at et fokus på den interne kommunikation kan være særlig relevant netop i denne tid:

”Jeg vurderer, at den interne kommunikation bliver særlig vigtig, når mange medarbejdere vender tilbage til mere fysisk tilstedeværelse på arbejdspladsen. Det sker efter en tid, hvor kommunikationen har fundet sted digitalt. Det giver en anledning til at rette særlig opmærksomhed på, hvordan og om kommunikationen igen flyder i ens organisation. Ikke bare oppefra og ned fra dig som leder om organisationens strategiske retning og performance; men også til dig fra dine medarbejdere og medarbejderne imellem”.

To ledelsesformer i fokus – visionsledelse og verbal anerkendelse

Studiet retter fokus på betydningen af to bestemte ledelsesformer: visionsledelse og verbal anerkendelse. I videoerne herunder kan du få en kort introduktion til dem.

Du kan også besøge vores vidensbase for både visionsledelse og verbal anerkendelse, hvis du vil blive klogere på, hvordan du lykkes med at bedrive visionsledelse og verbal anerkendelse.