Opfattet ledelse: Forskelligheder hos hhv. ledere, medarbejdere og andre

Ledelse kan anskues fra flere perspektiver. For det første er der den lederopfattede ledelse. Denne handler om, hvordan lederen opfatter sin egen ledelse. For det andet er der den faktiske ledelse, som er den ledelse, som reelt finder sted. Og sidst er der den medarbejderopfattede ledelse. Denne handler om medarbejdernes syn på den ledelse, der finder sted.

Artikler

Ledelsestræning: Det er ikke altid lige nemt

10.09.21 Af Anne Mette Kjeldsen, Anders Valentin Bager og Lotte Bøgh Andersen

Der er ofte et stykke vej fra din egen opfattelse af din ledelse og til medarbejdernes opfattelse af din ledelse. Men her kan ledelsestræning heldigvis give en hjælpende hånd. Dog er nogle ledelsesformer nemmere at træne end andre. Fx viser nyt studie, at du med ledelsestræning nemmere kan komme ud over rampen med din verbale anerkendelse end med distribueret ledelse. Læs mere her.

Ledelsesudvikling der bærer frugt – træning i verbal anerkendelse

03.12.20 Af Anders Valentin Bager, Lotte Bøgh Andersen, Ulrich Thy Jensen, Louise Ladegaard Bro, Stefan Boye og Ronni Laursen

Kan ledelsestræning resultere i en mere aktiv ledelse, der i højere grad bliver set og opfattet af medarbejderne? Et nyt studie viser, at træningen faktisk forbedrer de offentlige lederes evne til at komme ud over rampen med den positive feedback. Og det er vigtigt – både i MUS-samtalen og i hverdagen – fordi det hænger sammen med øget motivation samt lavere sygefravær blandt medarbejderne. Denne artikel ser nærmere på, hvordan skoleledere gennem verbal anerkendelse kan understøtte, at læreren bliver ved med at brænde for arbejdet med eleverne, og hvordan den verbale anerkendelse kan kombineres med andre ledelsesstrategier som fx visionsledelse.

Artiklen er fra temanummeret "Ledelsesudvikling – fokusområder og udfordringer" i tidsskriftet Ledelse i morgen.

3 indsigter: Sådan når din visionsledelse ud til medarbejderne

19.06.20 Af Anders Valentin Bager, Lotte Bøgh Andersen, Ulrich Thy Jensen og Louise Ladegaard Bro

Ledelsestræning får i højere grad offentlige ledere til at udøve visionsledelse og nå udover rampen med visionen til medarbejderne sammenlignet med ledere fra den private sektor. Det viser et studie, hvor ledere igennem et år har modtaget ledelsestræning. Læs her om tre centrale indsigter, der styrker din visionsledelse.

Visionsledelse: Hvilke faldgruber bør du være opmærksom på?

15.03.19 | Af Christian Nyvang Qvick og Marie Høstrup

Offentlige ledere skal kunne sætte en meningsfuld retning via en klar vision. Det lyder enkelt, men visionsledelse er en af de sværeste ledelsesformer. For hvad er egentlig visionsledelse? Hvorfor bør du som offentlig leder interessere dig for det, og hvilke faldgruber skal du være opmærksom på, når du udøver visionsledelse? Det kan du blive klogere på her.

Videoer

Opfattet ledelse i et forskningsperspektiv Med Christian Bøtcher Jacobsen
Opfattet ledelse i et praktikerperspektiv Med Kasper Føns og Jette Lorenzen

Podcasts

Brinkmanns briks: Det er ledelsens skyld - det hele!

Professor og centerleder Lotte Bøgh Andersen er gæst i denne udgave af ’Brinkmanns briks’, som handler om ledelse. Vært på programmet er Svend Brinkmann, op beskrivelsen på episoden lyder sådan her:

Jeg synes egentlig ledere får skyld for lige lovligt meget. Måske er det mellemlederen i min mave, der forsøger at finde lidt syndsforladelse. I dag finder jeg ud af om det faktisk er ledelsens skyld, når det sejler på arbejdspladsen? Hvad kan vi give lederen skylden for med god samvittighed?

Podcasten er produceret af DR.

Hvad er god ledelse 3 - Træn dit lederskab

En god leder holder sig i form ved at træne sit lederskab. Træning giver mere aktive ledere, og aktiv ledelse giver bedre resultater. Hør lektor Anne Bøllingtoft, Institut for Virksomhedsledelse ved Aarhus BSS, fortælle om ledelsestræning, der virker.