God ledelse er vigtigt og betyder noget. Det er også en vigtig faktor, når det kommer til at forebygge negative medarbejderkonsekvenser som fx stress og sygefravær.
29.01.20 | Af Lars Dahl Pedersen og Christian Bøtcher Jacobsen
For store lederspænd i sundhedsvæsenet kan resultere i alt fra dalende jobtilfredshed og øget medarbejderomsætning til flere utilsigtede hændelser og arbejdsulykker.
08.10.19 | Af Tanja Kirkegaard, Malene Friis Andersen, Ligaya Dalgaard, Christian Bøtcher Jacobsen, Mickael Bech
Stress er organisatorisk forankret, og derfor har lederen en vigtig rolle i at forebygge og håndtere stress hos medarbejderne, så risikoen for langvarigt sygefravær reduceres.
17.06.19 | Af Christian Nyvang Qvick
Danskerne er stressede – både medarbejdere og ledere. Men hvorfor? Forskere og eksperter gav deres bud på Folkemødet: Ubalancer i jobbet, mangelfuld ledelse og dårlige ledelsesmæssige rammevilkår til at håndtere stress.
18.05.19 | Af Anne Mette Kjeldsen, Christian Bøtcher Jacobsen, Ellen Wanned Hall, Lotte Bøgh Andersen og Mickael Bech
Dårlig ledelse giver stress, frustrerede medarbejdere, flere sygedage og dårlige resultater for borgerne. God ledelse kan derimod få organisationen til at lykkes bedre, samtidig med at medarbejderne trives. Det handler om at sætte en tydelig retning og skabe resultater sammen med og via andre, hvilket imidlertid er lettere sagt end gjort.