Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Negative medarbejderkonsekvenser

God ledelse er vigtigt og betyder noget. Det er også en vigtig faktor, når det kommer til at forebygge negative medarbejderkonsekvenser som fx stress og sygefravær.


Artikler

Store ledelsesspænd har konsekvenser

29.01.20 | Af Lars Dahl Pedersen og Christian Bøtcher Jacobsen

For store lederspænd i sundhedsvæsenet kan resultere i alt fra dalende jobtilfredshed og øget medarbejderomsætning til flere utilsigtede hændelser og arbejdsulykker.


Ledelsen er central for at forebygge og håndtere medarbejderstress

08.10.19 | Af Tanja Kirkegaard, Malene Friis Andersen, Ligaya Dalgaard, Christian Bøtcher Jacobsen, Mickael Bech

Stress er organisatorisk forankret, og derfor har lederen en vigtig rolle i at forebygge og håndtere stress hos medarbejderne, så risikoen for langvarigt sygefravær reduceres.


Hvad gør vi med al den stress? God ledelse er kun en del af løsningen

17.06.19 | Af Christian Nyvang Qvick

Danskerne er stressede – både medarbejdere og ledere. Men hvorfor? Forskere og eksperter gav deres bud på Folkemødet: Ubalancer i jobbet, mangelfuld ledelse og dårlige ledelsesmæssige rammevilkår til at håndtere stress.


Kronik: Al den snak om dårlig ledelse - men hvad er god ledelse egentlig?

18.05.19 | Af Anne Mette Kjeldsen, Christian Bøtcher Jacobsen, Ellen Wanned Hall, Lotte Bøgh Andersen og Mickael Bech

Dårlig ledelse giver stress, frustrerede medarbejdere, flere sygedage og dårlige resultater for borgerne. God ledelse kan derimod få organisationen til at lykkes bedre, samtidig med at medarbejderne trives. Det handler om at sætte en tydelig retning og skabe resultater sammen med og via andre, hvilket imidlertid er lettere sagt end gjort.

Videoer

Verbal anerkendelse Medarbejdere, der bliver anerkendt af deres leder, nyder i højere grad at udføre deres arbejde. Og dette er vigtigt ift. at forebygge fx sygefravær. Video med Lotte Bøgh Andersen.