To nye ph.d.-projekter i Ledelsescenteret

Fra den 1. september starter to nye ph.d.-studerende ved Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse. Det ene projekt undersøger moralsk stress blandt offentligt ansatte, mens det andet projekt undersøger styring og ledelse af kommunernes klimaindsats. Begge projekter løber i tre år, og du kan læse mere om dem nedenfor.

Moralsk stress blandt offentligt ansatte

Laura Bundgaard skal undersøge moralsk stress blandt offentligt ansatte – konkret hos folkeskolelærere. Moralsk stress dækker over de negative indadrettede følelser, der opstår i medarbejderen, når de ikke er i stand til at gøre det, de mener er fagligt rigtigt på grund af de betingelser, de arbejder under. Det kan fx være, hvis en lærer oplever ikke at have tid til at forberede sig så godt, som de – ifølge deres egne professionelle normer – burde. Det kan være forbundet med følelsen af ikke at ”slå til” eller en følelse af at svigte eleverne.

Moralsk stress er selvsagt en stor belastning – både for den enkelte og for organisationen. Nogle af de spørgsmål, som projektet vil belyse, er blandt andet:

• Om moralsk stress hænger sammen med, hvor engagerede de offentligt ansatte er, når de løser deres arbejdsopgaver?
  • Om moralsk stress påvirker de organisatoriske resultater?

Om projektet udtaler Laura Bundgaard:

”Jeg glæder mig meget til at bidrage til forståelsen af, hvad moralsk stress er, og hvordan det påvirker offentligt ansatte. Lige så vigtigt håber jeg, at projektet kan skabe fokus på konsekvenserne af moralsk stress både for den enkelte og for de offentlige organisationer. Det er vigtig viden – ikke mindst for ledere af offentligt ansatte.”

Laura er allerede et kendt ansigt i Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse, idet hun kommer fra en stilling som organisationskonsulent. Her har hun blandt andet arbejdet med organisationsudvikling i regi af projektet om Værdiskabende Udvikling af Organisatorisk Samspil (VUOS), arbejdet med forskningsformidling samt bidraget til forskningen om politisk ledelse.

Styring, ledelse og organisatorisk læring i den kommunale klimaindsats

I sit kommende treårige ph.d.-projekt skal Emma Kjær Hargraves undersøge, hvad brugen af performance information betyder for organisatorisk læring og derigennem med fokus på kommunernes klimaindsats.

Tidligere forskning peger på, at performance information kan hjælpe organisationer med at prioritere, lære og forbedre indsatser. Som noget helt nyt undersøger projektet effekten af performance information på organisatorisk forandring indenfor den kommunale klimaindsats.

Til at lede klimaindsatsen anvender kommunerne performance information i form af CO2-regnskaber, som informerer deres beslutningsprocesser: leverer kommunerne de CO2-reduktioner, de har planlagt? Og hvordan reagerer kommuner, når performance på klimaområdet afviger fra forventningen?

Nogle af de spørgsmål, som projektet vil belyse, er blandt andet:

• Hvordan kan man måle klimaindsatser (og dermed få performance information) på en måde, der hjælper offentlige beslutningstagere i kommunerne?
  • Hvordan hænger performance information og organisatorisk læring sammen - bliver kommunerne fx mere innovative i deres problemløsning, hvis de gennem performance information ser, at de ikke lever op til målsætninger?
  • Fører brugen af performance information til en mere effektiv klimaindsats eller konkrete ændringer i kommunerne?

Om projektet udtaler Emma Kjær Hargraves:

”Jeg glæder mig meget til at fordybe mig i dette spændende emne. Klimaindsatser krydser kommunale og fagprofessionelle grænser, og indebærer ofte konfliktende mål. Det stiller store krav til offentlige ledere. Ved at blive klogere på, hvordan performance information kan bruges som middel til organisatorisk læring, kan vi klæde beslutningstagere, ledere og medarbejdere endnu bedre på, når de skal arbejde målrettet med klimaindsatser.”

Emma er ligeledes et kendt ansigt i centeret, idet hun kommer fra en stilling som analytiker i Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse. Her har Emma blandt andet bidraget til centerets forskning om ledelse af klimaindsatser. Hun har tidligere arbejdet med klimaindsatser i blandt andet Norddjurs Kommune.