MATCHPOINTS 2019

Et tilbageblik på tre dage med fokus på ledelse og ledelsesudvikling – og et blik frem mod centerets konferencer i 2020.

Den 23.-25. maj holdt Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse ledelseskonferencen MatchPoints Seminar i samarbejde med Aarhus Universitet og Aarhus Kommune, hvor mere end 600 konferencedeltagere indgik i dialogen om god ledelse i forskellige kontekster.

I løbet af konferencens tre dage var 120 oplægsholdere med til at sætte fokus på offentlig, privat, politisk og frivillig ledelse i oplæg, paneldebatter, workshops og ledelsestræningsforløb. Oplægsholderne var også med til at sætte fokus på en lang række forskellige ledelsesmæssige forhold. Således talte Morten Albæk om, hvordan ledelse kan bidrage til, at medarbejdere oplever, at arbejdet er meningsfuldt, Margrethe Vestager gjorde deltagerne opmærksomme på potentialet ved et lavt magthierarki, og Per Bank pointerede vigtigheden af, at topledere udøver strategisk, operationel såvel som taktisk ledelse.

Paneldebatterne handlede blandt andet om, hvad ledere fra forskellige sektorer kan lære af hinanden, hvilke erfaringer tidligere politikere bruger i deres nuværende stillinger som topledere, hvilke betingelser der understøtter god ledelse i forskellige organisationer, samt hvilken betydning politisk ledelse har for offentlig ledelse i Danmark.

Derudover dykkede de mange workshops ned i forskellige specifikke ledelsesmæssige temaer – fx dilemmaledelse i sundhedsvæsenet, uddannelse af skoleledere, brug af digital beslutningsstøtte og kunstig intelligens, effektive rekrutteringspraksisser for forskellige målgrupper, ledelse af kultur- og vidensmedarbejdere og systematisk intern lederudvikling.

Endelig var 110 konferencedeltagere med til konferencens sidste dag, hvor de deltog i otte forskellige ledelsestræningsforløb på små hold, hvor de fik mulighed for at træne udøvelsen af visionsledelse, distribueret ledelse, karismatisk ledelse samt en række andre ledelsesstrategier.

Vil du have et gensyn med højdepunkterne fra konferencen? Så kan du finde et album med billederne fra konferencen her samt en stemningsvideo her.

Ønsker du at deltage i centerets konferencer i 2020? Så kan du allerede nu sætte kryds i kalenderen d. 12. maj 2020, hvor vi holder konference i Aarhus, eller d. 19. maj 2020, hvor vi holder konference i København. På disse konferencer vil vi især præsentere resultater fra centerets igangværende forskningsprojekter, ligesom deltageraktivering på mindre workshops vil blive prioriteret højt. Information om program og tilmeldingsfrister følger i kommende udgaver af dette nyhedsbrev.