Aarhus Universitets logo
English
Adjunkt i statskundskab Fabio Wolkenstein modtager fakultetets forskningspris for sin ”særdeles omfattende og imponerende forskningsproduktion”.
Ved Nikolaj Petersens død
Den nye bog analyserer idéen om det ansvarlige universitet og bruger de nordiske universiteter som case studier.
Professor Rune Slothuus fra Aarhus BSS modtager en stor bevilling fra Det Europæiske Forskningsråd til at undersøge, om politiske partier kan hjælpe borgerne til at danne politiske holdninger på et mere oplyst grundlag.
Bogen "Reforming the Welfare State" er skrevet af Carsten Jensen, professor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, og Georg Wenzelburger, professor ved Department of Social Sciences, TU Kaiserslautern.
Carsten Bagge Laustsen har redigeret en grundbog, som giver en pædagogisk indføring i sociologien og samfundets mest betydningsfulde problemfelter.
Andreas Albertsen og Kasper Lippert-Rasmussen er del af et større Horizon 2020-projekt, der skal analysere den deltagelses- og tillidskrise, der præger europæiske institutioner og demokratier. Projektet er blevet bevilliget 11,2 millioner kroner, hvoraf 1,2 millioner tilfalder Aarhus BSS.
Hvad er diskrimination? Hvorfor er diskrimination moralsk kritisabelt? Hvorfor diskriminerer vi, og hvad kan vi gøre for at forhindre diskrimination? Disse spørgsmål vil grundforskningscentret CEPDISC besvare, når det efter planen åbner i august 2020. CEPDISC er indstillet af Danmarks Grundforskningsfond til en centerbevilling over 6 år. I spidsen står professor i statskundskab Kasper Lippert-Rasmussen.
Danmarks Frie Forskningsfond uddeler sin hæderspris: Årets originale idé, til lektor Per Mouritsen fra Institut for Statskundskab, Aarhus BSS. Prisen overrækkes den 10. oktober 2019 af Uddannelses- og Forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen på vegne af fonden.
Med skolereformen i 2013 blev der sat skub i samarbejdet mellem lærere, pædagoger og ledere, og nye former for samarbejde og nye måder at organisere samarbejdet på så dagens lys. Men hvad betyder det for de fagprofessionelles selvopfattelse? Hvordan styrker det deres kompetencer? Og hvilken effekt har det på elevernes trivsel og læring? Med en bevilling på 5 mio. kr. fra AP Møller Fondens folkeskoledonation i ryggen sætter Nationalt Center for…
Side 19 af 22
Se omtale af nye bøger, forfattet af forskerne fra Institut for Statskundskab.