Martin Vinæs Larsen får APSA-pris for bedste artikel

Lektor i statskundskab Martin Vinæs Larsen får sammen med medforfattere pris for bedste artikel om europæisk politik fra American Political Science Association (APSA).

Martin Vinæs Larsen
Lektor i statskundskab Martin Vinæs Larsen Foto: Aarhus Universitet

Årets Best Article Award 2022 fra APSA’s European Politics and Society-sektion går til lektor i statskundskab Martin Vinæs Larsen fra Aarhus Universitet. Prisen får han for artiklen “Sheltering Populists? House Prices and the Support for Populist Parties”, som han har skrevet i samarbejde med forskere fra Københavns Universitet, University of Oxford og Universitetet i Oslo. Artiklen er udgivet i tidsskriftet Journal of Politics.

"Prisen viser værdien af at samarbejde på tværs af universiteter og landegrænser. Det er forskere fra fire universiteter, der står bag denne her artikel, og vi har hver især bragt noget unikt til projektet. Det er meget tilfredsstillende, at den form for samarbejde, der ikke altid er let, belønnes," siger Martin Vinæs Larsen om at modtage prisen.

I sin tidligere forskning har Martin Vinæs Larsen fundet ud af, at boligpriser kan påvirke, hvor vælgerne sætter deres kryds. I den prisvindende artikel argumenterer Martin Vinæs Larsen og hans medforfattere for, at huspriserne mere generelt påvirker støtte til populistisk nationalisme versus liberal kosmopolitisme.

"I artiklen peger vi på, at den stigende ulighed på boligmarkedet i Danmark og resten af Skandinavien har haft vigtige politiske konsekvenser. De områder, der har oplevet stagnerende boligpriser, har i højere grad stemt på højrepopulistiske partier, som for eksempel Dansk Folkeparti, i takt med at friværdien i andre dele af landet er eksploderet. I artiklen viser vi også, at denne effekt af boligmarkedet er uafhængig af udviklinger på arbejdsmarkedet og den øgede polarisering mellem land og by. Boligmarkedet har haft en betydelig selvstændig påvirkning," siger Martin Vinæs Larsen.

Ved hjælp af nye distrikts- og individdata fra Danmark viser analyserne, at negative chok på boligpriserne er stærkt forbundet med større støtte til Dansk Folkeparti. Det mønster er desuden blevet forstærket over tid. En undersøgelse af lokale boligdata og opbakning til højrepopulisme i Sverige, Norge og Finland støtter tendensen yderligere.

"Denne anerkendelse af min forskning om de politiske konsekvenser af boligmarkedet er et perfekt udgangspunkt for mit ERC-projekt, der skal se nærmere på, hvordan udviklingen på boligmarkedet spiller sammen med borgernes holdninger til byudvikling," afslutter Martin Vinæs Larsen.

Yderligere info:
Mere om forskerne og deres forskning:

Læs den videnskabelige artikel i Journal of Politics:

Oops, an error occurred! Code: 20240427213147c6f0ab3c