Tilliden til offentlige myndigheder bliver undersøgt i stort EU-projekt

Hvordan står det til med tilliden til offentlige myndigheder i Europa? Og hvad kan fremme og hæmme tilliden til vores myndigheder? Det skal et stort, nyt forskningsprojekt finde svar på, og Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse er med.

TiGRE
Grafik: TiGRE

Med coronakrisen er det blevet mere tydeligt end nogensinde før, at borgernes tillid til offentlige myndigheder er vigtig. Når borgerne i Danmark skal beslutte, om de bliver hjemme eller tager ud, betyder det noget, om de tror på myndighedernes anbefalinger. Det handler om tillid. Derfor er det vigtigt at undersøge, hvad der bidrager til tilliden mellem myndigheder, politikere, virksomheder og borgere. Og ikke mindst, hvordan tilliden kan forstærkes. Det er de centrale spørgsmål, som bliver undersøgt i det nye projekt. Projektet er et Horizon 2020-projekt finansieret af EU. Titlen på projektet er: “Trust in Governance and Regulation in Europe” (TiGRE).

Projektet bliver udført af forskere fra førende universiteter i hele Europa. Projektet er tværfagligt og bringer forskere med viden om politologi, socialpsykologi, jura, økonomi, offentlig forvaltning og kommunikation sammen.

Fra Aarhus Universitet deltager Heidi Houlberg Salomonsen, Institut for Virksomhedsledelse og Caroline Howard Grøn, Institut for Statskundskab. De er begge tilknyttet ledelsescenteret. Desuden skal der ansættes en post doc eller en videnskabelig medarbejder.

Caroline og Heidi bringer viden om tillidsrelationer, omdømme, medier og ledelse i den offentlige sektor ind i projektet. Aarhus Universitet er ansvarlig for den del af projektet, som skal undersøge følgende:

1. Hvordan borgeres, virksomheders og politikeres tillid til offentlige myndigheder bliver påvirket af, hvordan medierne omtaler dem.
  2. Hvordan de offentlige myndigheder - og deres ledere - arbejder med medierne for at understøtte tillidsrelationer til det omgivende samfund.

Projektet startede i januar 2020 og varer tre ½ år. Projektet kan følges på www.tigre-project.eu

Fakta:

Information om TiGRE-projektet Projektet hører under “Europe in a changing world - Inclusive, innovative and reflective societies". Dette program ligger i sektionen "Governance for the Future" inden for EUs Horizon 2020 program. Horizon 2020 har til formål at implementere “The Innovation Union” - et europæisk 2020 flagskibsinitiativ, der skal sikre Europas globale konkurrenceevne.

Projektet inddrager ekspertise fra i alt ni universiteter og forskningsinstitutioner:

• Universitetet i Lausanne (Schweiz)
• Antwerp Universitet (Belgien)
• Hebrew Universitet i Jerusalem (Israel)
• German University of Administrative Sciences (Tyskland)
• Universitet i Oslo (Norge)
• Utrecht Universitet (Holland)
• Kozminski Universitet (Polen)
• Institut Barcelona d’Estudis Internacionals (Spainen)
• Aarhus Universitet (Danmark)

Oops, an error occurred! Code: 2024041814021786611f3d