Roman Senninger får 4,5 millioner kroner fra Carlsbergfondet

Hvordan og hvorfor kigger politikere til andre lande, når de skal finde løsninger på problemer som inflation, klimaforandring og pandemier? Det skal lektor i statskundskab Roman Senninger undersøge i sit nye projekt, som han har fået 4,5 millioner kroner til fra Carlsbergfondet.

Roman Senninger Foto: Erling Gammelmark Simonsen for Carlsbergfondet
Lektor i statskundskab Roman Senninger Foto: Erling Gammelmark Simonsen for Carlsbergfondet

”Jeg er utrolig glad for Carlsberg Semper Ardens Accelerate-bevilling, som er en stor anerkendelse og samtidig en stærk motivation for mit fremtidige arbejde,” siger lektor i statskundskab Roman Senninger fra Aarhus BSS på Aarhus Universitet om at modtage bevillingen.

”Mine gode kolleger på instituttet og de dygtige folk i forskningsstøtteenheden på AU var en stor hjælp i ansøgningsprocessen – og det er jeg meget taknemmelig for,” fortsætter han.

Med bevillingen får han mulighed for at ansætte to postdocs og en forskningsassistent til sit projekt POLABROAD – How and why politicians learn from policies from abroad.

”Jeg glæder mig til at undersøge, hvorfor og hvordan politikere lærer af andre politikere i udlandet. Og jeg glæder mig især til at danne min egen forskergruppe. Dette bliver et spændende næste skridt i min karriere,” siger han.

Udover at undersøge, hvordan og hvorfor politikere kigger til løsninger i udlandet, når de står overfor større kriser, beskæftiger projektet sig også med, hvorvidt politikerne tager velovervejede beslutninger i disse situationer. Det kan få store sociale og økonomiske omkostninger og potentielt koste liv, hvis man for hurtigt kopierer fra andre lande eller overser potentielt succesfulde politikker.

Projektet kommer til at inkludere både felteksperimenter af politikeres faktisk adfærd såvel som computational tekstanalyse af regeringstaler og pressemeddelelser og vil strække sig over tre år.

Oops, an error occurred! Code: 202405012325478465e9d6