Pris for bedste artikel til Derek Beach og Daniel Finke

Derek Beach og Daniel Finke sørger for, at prisen for bedste artikel i tidsskriftet West European Politics endnu en gang går til forskere fra Institut for Statskundskab.

Derek Beach
Professor i statskundskab Derek Beach Foto: Privat
Daniel Finke
Professor i statskundskab Daniel Finke Foto: Privat

De to professorer i statskundskab Derek Beach og Daniel Finke står bag artiklen “The long shadow of attitudes: Differential campaign effects and issue voting in EU referendums”, som belønnes med en Gordon Smith and Vincent Wright Memorial Prize på 250 pund.

At artiklen skulle få denne anerkendelse, var slet ikke givet på forhånd, ifølge Derek Beach:

”Jeg kan ikke huske, hvor mange afslag vi fik på den artikel, men det var i hvert fald en del. Så da vi fik besked om, at vi havde vundet prisen, kiggede Daniel og jeg bare på hinanden og sagde ’What!?’ Ikke nok med, at den blev optaget i et godt tidsskrift, men at vi ligefrem fik en pris for den – det syntes vi, var ret paradoksalt, i og med at det har været så svær en proces. Men det er måske lige præcis afslagene, som har gjort, at vi blev nødt til virkelig at forholde os til, hvad som var det interessante ved dette argument og finpudse det, indtil også andre kunne se, hvad evidensen for vores argument var,” siger Derek Beach.

I artiklen, som er udgivet i tidsskriftet West European Politics, undersøger Beach og Finke folkeafstemninger, og hvorvidt vælgere bliver overbevist af valgkampagner. Det er et spørgsmål, som deler vandene inden for forskningslitteraturen.

Derek Beach og Daniel Finkes forskning viser, at vælgere med stærke holdninger til en sag allerede har taget en beslutning om, hvor de vil sætte deres kryds, og derfor ikke er så modtagelige for valgkampagner. Vælgere med moderate holdninger er modtagelige for argumenter, men kun hvis de flugter med de holdninger de i forvejen har til EU. Endelig er vælgere med svage holdninger modtagelige for kampagner, men den store udfordring her er, at de har en tendens til ikke at stemme.

”At forene debatten i litteraturen og vise, at det afhænger af de forskellige typer af vælgere, hvorvidt en valgkampagne har effekt eller ikke, har været en lang proces. Men vi gav ikke op, og på den måde vidner prisen om, at hvis man bare bliver ved, kan det give pote,” afslutter Derek Beach.

Sidste år vandt lektor i statskundskab Henrik Bech Seeberg samme pris. Læs mere i nyheden 'Seeberg får pris for bedste artikel'.

 

Her er et sammendrag af Derek Beach og Daniel Finkes prisvindende artikel:

Can voters be persuaded by referendum campaigns? This article develops a theoretical model that synthesises the existing literature on campaign effects and issue-voting by arguing that the strength of pre-existing attitudes conditions voter receptivity to campaign arguments, thereby also determining their eventual vote choice. Using original panel data for the 2015 Danish opt-out referendum, there is evidence that attitude strength matters for whether voters are responsive to persuasion during campaigns. The article finds that voters with the most strongly-held attitudes felt well informed and certain about the consequences of the vote even before the start of the campaign, whereas voters with moderately-held attitudes are found to be more prone to believe those campaign arguments that are consistent with their EU attitudes, changing their vote intentions accordingly. Finally, voters with weakly-held attitudes were equally persuadable for the No and the Yes side of the campaign, but they are also the least pre-disposed to pay attention to campaign messages. The conclusions discuss the broader implications of the findings for our understanding of EU referendum campaigns.

Oops, an error occurred! Code: 20241222225837362509ba