Lippert-Rasmussen og Albertsen med i stort Horizon2020-projekt

Andreas Albertsen og Kasper Lippert-Rasmussen er del af et større Horizon 2020-projekt, der skal analysere den deltagelses- og tillidskrise, der præger europæiske institutioner og demokratier. Projektet er blevet bevilliget 11,2 millioner kroner, hvoraf 1,2 millioner tilfalder Aarhus BSS.

Postdoc Andreas Albertsen
Postdoc Andreas Albertsen Foto: Privat
Professor Kasper Lippert-Rasmussen
Professor Kasper Lippert-Rasmussen Foto: Privat

Vælgere stilles over for svære etiske valg, når de afgiver deres stemme. Det kan skyldes typen af valgsystemer eller afstemninger, hvor vælgere i partisystemer med to dominerende partier, føler sig presset til at vælge det mindst slemme.

Det nye store Horizon 2020-projekt Reconstructing Democracy in Times of Crisis: A Voter-Centred Perspective skal analysere den deltagelses- og tillidskrise, der præger europæiske institutioner og demokratier. Forståelsen af stemmeafgivelse, som en valgsituation præget af etiske dilemmaer, vil blive brugt til at adressere nye forskningsdagsordener og udvikle redskaber, der kan behandle stemmeafgivelse ud fra dette nye perspektiv.

Foruden at undersøge, hvorvidt nogle typer af valgsystemer eller afstemninger i højere grad end andre presser vælgere ud i svære etiske valg, vil forskerne udvikle nye måder at engagere vælgere i valghandlingen og demokratiet. Dette vil blive gjort i samarbejde med tænketanke såsom IPPR (Storbritannien), Funky Citizens (Rumænien) og Easy Vote (Schweiz).

Forskerne skal desuden udvikle spilbaserede interaktive materialer samt en række eksempler på scenarier, hvor de etiske dilemmaer ved valghandlinger fremgår tydeligt. Dette vil blive brugt til at uddanne og understøtte vælgeres deltagelse i valg og politiske diskussioner samt i undervisningssammenhænge.

En række akademiske eksperter i demokrati og demokratiteori fra 10 forskellige europæiske universiteter samt en række eksterne samarbejdspartnere på tværs af Europa deltager i projektet. Fra Aarhus BSS deltager professor Kasper Lippert-Rasmussen, mens Andreas Albertsen bliver ansat som postdoc på projektet.

Projektet ledes af Annabelle Lever, der er professor ved Sciences Po i Paris. Horizon 2020-bevillingen er på 11.169.299,70 kroner, hvoraf 1.200.000 kroner tilfalder Aarhus BSS.

Oops, an error occurred! Code: 20240425075943ea4113cf