Kan ledelse og efteruddannelse forbedre børnehavebørns sprog?

Projekt med lektor i statskundskab Anne Mette Kjeldsen i spidsen får 12 millioner til at forske i, hvordan efteruddannelse af pædagoger skal ledes og forankres for at få størst effekt på børnenes sprogudvikling.

At være en del af børnehavens fællesskaber er vigtigt for børns trivsel og udvikling, og et godt sprog tidligt i livet har betydning for deltagelse, senere læring, uddannelse og livsmuligheder.

Både nationalt og internationalt er der dog dokumenteret stor ulighed i drenge og pigers sproglige færdigheder og deltagelsesmuligheder. Uligheden begynder allerede i dagtilbudsalderen og øges over tid. Trods forskellige sprogindsatser peger nyere forskning på, at pædagogers blinde vinkler på drenge og pigers forskellige deltagelsesforudsætninger fortsat er til stede i praksis, og at manglende ledelsesunderstøttelse af indsatserne kan bidrage til at fastholde den ulighedsskabende udvikling.

Det vil en projektgruppe af forskere fra Aarhus BSS, VIA og VIVE gøre noget ved. Lektor i statskundskab Anne Mette Kjeldsen fra Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse på Aarhus BSS ved Aarhus Universitet står i spidsen for det nye forskningsprojekt. Projektet skal undersøge, hvordan efteruddannelse af pædagogers sprogfaglige kompetencer kan understøtte alle børns deltagelse i dagtilbuddets fællesskaber, og hvordan pædagogisk kompetenceudvikling kan ledes og forankres for at skabe varige ændringer i praksis.

”Vores forventning er, at vi ser en effekt af pædagogernes efteruddannelse på børnenes sprog og deltagelse i børnefællesskaber, og det bliver spændende at udforske, om den effekt forstærkes, når pædagogiske ledere samtidig arbejder målrettet med organisering og forankring af de nye kompetencer i dagtilbuddets praksis,” siger Anne Mette Kjeldsen.

Felteksperiment med 390 børnehaver

Der er bevilliget 12 millioner kroner fra Partnerskab for Børneforskning til at realisere projektet, som taler ind i både Tema 1: Børneliv i dagtilbud: Trivsel, børnefællesskaber og deltagelsesmuligheder og Tema 2: Strukturer, organisering og pædagogisk ledelse i dagtilbud under partnerskabets forskningsprogram. Midlerne er udmøntet som en del af forskningsreserven.

”Projektet går på to ben, i forhold til at det har fokus på køn, sprog og børnefællesskaber i dagtilbud, men samtidig er rammen et felteksperiment med 390 børnehaver, hvor vi undersøger, hvordan distribueret faglig ledelse kan understøtte, at efteruddannelse af personalet får den ønskede virkning. Givet de store summer, som mange offentlige organisationer hvert år bruger på efteruddannelse af medarbejdere og ledere, har den type viden bred samfundsrelevans ikke kun for børneforskningen,” forklarer Anne Mette Kjeldsen.

Projektet er et partnerskab mellem Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse, VIA University College (Efter- og videredannelsen Pædagogik og Opvækst) og VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd samt seks samarbejdskommuner.

Efteruddannelse af både pædagoger og ledere

I tillæg til nyskabende forskning om understøttelse af børns sprogudvikling bidrager projektet med betydelig kapacitetsopbygning i danske dagtilbud, da en stor del af projektets bevilling vil gå til kompetencegivende efteruddannelse af pædagoger og ledere i de deltagende børnehaver. Det vil foregå gennem to lodtrækningsbaserede indsatser: En indsats, hvor dagtilbudspædagoger modtager efteruddannelse, og en indsats, hvor både pædagoger og ledere fra samme børnehave modtager efteruddannelse. Hertil kommer en kontrolgruppe.

”Ved at iværksætte praksisnær kompetenceudvikling i tæt samarbejde med de deltagende kommuner og dagtilbud indenfor rammen af et større felteksperiment er det projektets ambition at producere forskning af høj international kvalitet, samtidig med at forskningen kommer på arbejde med det samme der, hvor den kan gøre en forskel i hverdagen – nemlig hos børnene,” siger Anne Mette Kjeldsen.


Om Partnerskab for Børneforskning

Projektet  ”Drenge og pigers deltagelse i dagtilbuddets fællesskaber: Pædagogisk kompetenceudvikling, ledelse og forankring” har fået 11.994.295 kr. fra Partnerskab for Børneforskning i perioden 2025-2029.

Partnerskab for Børneforskning blev nedsat med aftalen om fordeling af forskningsreserven 2021, hvor der blev der afsat 50 mio. kr. årligt i en fireårig periode til at opbygge og styrke den danske børneforskning rettet mod de mindste børn (0-6 år). Formålet med partnerskabet er at understøtte forskning, der bidrager til at styrke kvalitet i dagtilbud, således at alle børn får et godt børneliv og de bedst mulige betingelser for at klare sig videre frem i livet, bl.a. ved at alle børn i dagtilbud trives, lærer, udvikler sig og dannes.

For at komme i betragtning til bevillingen skal forskningen være praksisnær, på et videnskabeligt højt niveau og foregå i et samarbejde mellem minimum ét universitet/forskningsinstitut, én professionshøjskole/pædagogisk uddannelse og én praksisorganisation/kommunalforvaltning/dagtilbud.

Ansøgningerne vurderes af både et videnskabeligt panel og et praksispanel. Beslutning om bevilling træffes af en bestyrelse nedsat af Uddannelses- og Forskningsministeren.

Oops, an error occurred! Code: 20250121201610f0d89035