Forskere vil skabe bedre vilkår for fødevareproduktion i klimabelastede regioner i Afrika

Professor i statskundskab Anne Mette Kjær har fået 10 millioner kroner fra Danida til at forske i, hvordan lokale myndigheder i Uganda og Tanzania kan sikre mad og levebrød til deres befolkning.

Anne Mette Kjær Foto: Privat
Professor i statskundskab Anne Mette Kjær Foto: Privat

Grænseregionen Lake Victoria mellem Uganda og Tanzania er stærkt påvirket af klimaændringer som højere temperaturer og øgede nedbørsmængder, hvilket truer produktionen af mad og afgrøder.

Nu vil professor i statskundskab Anne Mette Kjær fra Aarhus BSS ved Aarhus Universitet undersøge, hvordan lokale myndigheder adresserer udfordringerne med at skaffe nok mad og levebrød til befolkningen. Projektet er støttet af Danida med 9.998.014 kroner.

”Mange klimaskabte udfordringer for landbruget kan ikke håndteres på globalt eller nationalt niveau. Det er helt konkrete udfordringer som rådgivning til småbønder, eller støtte til nyere mere robuste afgrøder. Vi håber, at vi med projektet/forskningen kan bidrage til, hvordan lokalregeringer og lokalbefolkninger kan arbejde med disse udfordringer. Sammenligningen af Uganda og Tanzania er vigtig, fordi det er de samme fødevareudfordringer men på to sider af en lidt tilfældigt skabt grænse, som blev sat af kolonimagterne,” siger Anne Mette Kjær.

Projektet udvider vores forståelse for, hvordan sårbare samfund er påvirket af klimaændringer, hvordan lokale regeringer kan imødekomme disse udfordringer, og hvad som kan gøres for at sikre mad og levebrød i denne region, som har en af verdens højeste befolkningstilvækst.

Ph.d.-studerende Ane Edslev Jacobsen, også fra Institut for Statskundskab på Aarhus BSS ved Aarhus Universitet, bliver også en del af projektet, ligesom også kommende ph.d-studerende Simon Tangen Søgaard bliver en del af projektet

Yderligere info

Oops, an error occurred! Code: 2024063002313019e55190