APSA-pris for bedste paper om politisk kommunikation

American Political Science Association hædrer Rasmus Skytte, Martin Bisgaard og Rune Slothuus fra Aarhus Universitet med pris for forskning om, hvordan borgerne bruger de politiske partier til at lære om politiske emner.

Rune Slothuus
Rune Slothuus Foto: Ove Smedegaard
Martin Bisgaard
Martin Bisgaard Foto: AT
Rasmus Skytte
Rasmus Skytte Foto: Aarhus BSS

Adjunkt Rasmus Skytte, lektor Martin Bisgaard og professor Rune Slothuus, alle fra Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, modtager årets Paul Lazarsfeld Best Paper Award fra verdens største forening for statskundskab, American Political Science Association. Prisen gives for det bedste paper inden for politisk kommunikation, som blev præsenteret på foreningens årlige konference i 2022.

I paperet, der har titlen ”Party Cues Change How Citizens Understand Policy”, fremlægger de tre Aarhus-forskere en ny teori om, hvordan borgerne kan bruge signaler fra de politiske partier til bedre at forstå komplekse politiske emner. Deres teori finder støtte i en række eksperimenter i Danmark og USA på nogle af tidens store emner som klima, ytringsfrihed og boligskatter.

”Det er svært at komme med en original ide, når der allerede findes årtiers forskning i, hvordan de politiske partier påvirker borgernes holdninger. Prisen giver blod på tanden og bekræfter os bare i, at vi er på sporet af noget vigtigt,” siger adjunkt Rasmus Skytte.

Med prisen hædres nogle af de første centrale resultater fra projektet PARTYOPINION, der er støttet af et Consolidator Grant fra European Research Council (ERC) og ledes af professor Rune Slothuus.

”Det er selvsagt en stor ære for os at modtage prisen. Den opbakning fra kolleger ude i verden tegner lovende både for vores projekt og for at få resultaterne publiceret godt,” siger professor Rune Slothuus.

Paul Lazarsfeld Best Paper-prisen overrækkes i denne uge på årsmødet i American Political Science Association i Los Angeles, USA. Det er dog ikke den eneste pris, de tre forskere skal tage imod ved konferencen. Adjunkt Rasmus Skytte hædres således også med den såkaldte ”Rebecca Morton Best Paper in JEPS Award” for bedste artikel publiceret i 2022 i Journal of Experimental Political Science.

Desuden modtager lektor Martin Bisgaard og professor Rune Slothuus ”Jack Walker Outstanding Article Award” for den bedste artikel på feltet politiske organisationer og partier publiceret inden for de seneste to år. I øvrigt modtog Rune Slothuus også Paul Lazarsfeld Best Paper Award i 2013 og 2018, og dermed er han den første forsker til at modtage prisen for tredje gang.

Oops, an error occurred! Code: 20240428121337f8982ed4