Anne Binderkrantz skal undersøge om interesseorganisationer er medlemmernes talerør

Professor i statskundskab Anne Binderkrantz fra Aarhus BSS på Aarhus Universitet får 2,9 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til at undersøge, hvor gode interesseorganisationer er til at repræsentere deres medlemmer.

Anne Binderkrantz
Anne Binderkrantz Foto: Aarhus Universitet

”Interesseorganisationer er vigtige for demokratiet, fordi de giver grupper som arbejdere, virksomheder og ældre en stemme i politik. Det er særligt væsentligt i dag, hvor færre er medlem af et politisk parti, og hvor den politiske tillid har været for nedadgående i mange lande. Spørgsmålet er imidlertid, om de synspunkter, som interesseorganisationer fremfører politisk, reelt afspejler deres medlemmers ønsker?”

Sådan spørger Anne Binderkrantz i beskrivelsen af sit nye forskningsprojekt, og hun har allerede en teori om, at svaret er nej: Interesseorganisationer er ikke nødvendigvis så gode til at kanalisere befolkningens ønsker ind i politik.

Med bevillingen på 2,9 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond kan Anne Binderkrantz nu realisere sin undersøgelse af, hvor godt et match, der er mellem befolkningens ønsker og interesseorganisationernes politiske prioriteter.

”Bevillingen giver mig mulighed for at undersøge et vigtigt spørgsmål: Hvor gode er interesseorganisationer faktisk til at repræsentere deres medlemmer? Det er et spørgsmål, som er mere aktuelt i dag, fordi interesseorganisationerne er blevet stærkt professionaliserede. Det kan give dem en stærkere rolle politisk, men kan også føre dem væk fra deres medlemmer,” siger Anne Binderkrantz.

Som et led i projektet skal Anne Binderkrantz undersøge mere end 200 interesseorganisationer i Danmark og Storbritannien ved hjælp af computer-assisteret tekstkodning og spørgeskemaundersøgelser blandt befolkningen og interesseorganisationerne.

Yderligere info:

Oops, an error occurred! Code: 20240502175609673eb134