Ny bog

The Oxford Handbook of Danish Politics

The Oxford Handbook of Danish Politics Foto: Oxford University Press

Til det store marked for handbooks udgivet af de store internationale forlag er nu også føjet ”The Oxford Handbook of Danish Politics” på det prestigefyldte Oxford University Press. Bogen er redigeret af Peter Munk Christiansen, Jørgen Elklit og Peter Nedergaard. Det er en moppedreng på 714 sider. Der er 41 kapitler i alt og 50 forfattere har bidraget til bogen. Der er bidrag fra alle universiteter, flest dog fra Aarhus Universitet og Københavns Universitet. 39 af bogens kapitler er fordelt på tre dele: Polity, politics og policy, hvortil kommer de tre redaktørers indledende og afsluttende kapitler.

Det er svært at referere et så vidtspændende værk på få linjer. Med henvisning til Fukuyamas Getting to Denmark hedder bogens sidste afsnit: ”Still Worth Getting to Denmark”. Svaret er ja, Danmark er på mange måder et velfungerende samfund med komparativt set engagerede og interesserede vælgere og velfungerende politiske institutioner. Men alt er langt fra idyl: Også Danmark byder på dysfunktionelle institutioner, og et højt offentligt udgiftstryk indebærer paradoksalt nok et næsten permanent pres på de offentlige udgifter. Danmark har også budt på stigende ulighed gennem de senere år – primært som en konsekvens af politiske beslutninger snarere end udefrakommende globalisering. Også den traditionelle danske konsensus er under pres.

"Anmeldelse": https://www.altinget.dk/artikel/bo-lidegaard-mammutvaerk-om-dansk-politik-er-en-guldgrube-af-faktuel-viden

Oops, an error occurred! Code: 202403290049560146875e