Pressemeddelelser

PRESSEMEDDELELSE 1:

Gert Tinggaard Svendsen ny professor i offentlig politik

Ph.d. Gert Tinggaard Svendsen, 41 år, ansættes fra 1. januar som professor i offentlig politik ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. Han kommer fra et lektorat ved Nationaløkonomisk Institut, Handelshøjskolen i Århus, hvor han har været ansat siden 1993, først som ph.d.-studerende og senere som adjunkt og lektor. Her valgte de studerende ham til årets underviser i 2000.

I forbindelse med sit ph.d.-projekt var Gert Tinggaard Svendsen på studieophold hos professorerne Mancur Olson  og Wallace E. Oates ved University of Maryland, USA. Gert Tinggaard Svendsen vender nu tilbage til Aarhus Universitet, hvor han siden 1997 også har været ekstern lektor, dels ved Afdeling for Miljølære og dels ved Institut for Statskundskab, hvor han blev kandidat i 1991.

Kombinerer politik og økonomi

Gert Tinggaard Svendsens forskningsområde er politisk økonomi. Her anlægger man en økonomisk synsvinkel på den politiske arena, som oftest styres mere af politiske særinteresser end af hensynet til samfundsøkonomisk effektivitet.

Kombinationen af politisk og økonomisk videnskab kan medvirke til at analysere, hvad der bestemmer den i praksis førte politik. Gert Tinggaard Svendsen fokuserer her på lobbyisme og forholdet mellem interesseorganisationerne og institutionerne i samfundet. Han har anvendt disse tilgange i fire bøger og en lang række artikler om politisk økonomi, miljøregulering, EU og social kapital, som er publiceret internationalt.

Gert Tinggaard Svendsen leder et forskningsprojekt om social kapital finansieret af Statens Samfundsvidenskabelige Forskningsfond, han er medlem af Energiklagenævnet og har været medlem af styregruppen for Verdensbankens projekt om social kapital i perioden 1997-99.