Politikere tager samfundsmæssige udfordringer seriøst

Thomas Artmann Kristensen, Peter Bjerre Mortensen, Christoffer Green-Pedersen, Henrik Bech Seeberg modtager prisen Peter John Prize for bedste artikel publiceret i Journal of Public Policy (JPP), hvor de viser, at politikere handler, når der er udfordringer, som kalder på løsning.

Den prisvindende artikel, “The policy agenda effects of problem indicators: a comparative study in seven countries”, er skrevet af Thomas Artmann Kristensen, Peter Bjerre Mortensen, Christoffer Green-Pedersen og Henrik Bech Seeberg, som alle er ansat på Institut for Statskundskab på Aarhus BSS, Aarhus Universitet.

Artiklen undersøger, om politikere sætter samfundsmæssige problemer på dagsordenen og forsøger at lave løsningsforslag. Den er baseret på et stort dataset bestående af 220.000 parlamentariske spørgsmål stillet af parlamentsmedlemmer i Australien, Belgien, Danmark, Tyskland, Frankrig, Italien og Spanien i perioden fra 1960 til 2015. Forskernes resultater viser, at når indikatorer for 17 emneområder, såsom arbejdsløshed, CO2-udledning og kriminalitet, viser tegn på problemer, så sætter politikerne emnerne på dagsordenen og forsøger at finde løsninger på udfordringerne.

”Vi er enormt glade for, at vores artikel er udvalgt som den bedste blandt så mange stærke bidrag i Journal of Public Policy. Vores studie er ret vildt. Mængden af data i artiklen er svært at begribe og konklusionen er klar: Politikere giver faktisk problemer i samfundet opmærksomhed! Prisen er en stor anerkendelse især af Thomas’ ph.d.-afhandling, men også af vores stærke forskningssamarbejde i gruppen,” siger professor i statskundskab Henrik Seeberg om at modtage prisen for bedste artikel.

Yderligere info

Oops, an error occurred! Code: 2024042714542742ec9e1d