Martin Bisgaard og Rune Slothuus vinder pris for bedste artikel

American Political Science Association hædrer lektor Martin Bisgaard og professor Rune Slothuus fra Aarhus Universitet med pris for bedste artikel om politiske organisationer og partier.

Guldmedalje
Foto: Unsplash
Martin Bisgaard
Martin Bisgaard Foto: AT
Rune Slothuus
Rune Slothuus Foto: Ove Smedegaard

Lektor Martin Bisgaard og professor Rune Slothuus, begge fra Institut for Statskundskab ved Aarhus BSS, modtager den såkaldte 2023 Jack Walker Outstanding Article Award fra verdens største forening for statskundskab, American Political Science Association. Prisen gives for den bedste artikel på feltet politiske organisationer og partier publiceret inden for de seneste to år.

Martin Bisgaard og Rune Slothuus hædres for deres artikel “How Political Parties Shape Public Opinion in the Real World,” der udkom i American Journal of Political Science i 2021. I artiklen viser Aarhus-forskerne, hvordan vælgerne følger deres parti, når partiet pludseligt skifter standpunkt og anbefaler nedskæringer i populære og veletablerede velfærdsordninger.

”Det er en stor anerkendelse at modtage prisen. I artiklen studerer vi eksempler fra dansk politik, og det er dejligt, at også kolleger ude i den store verden kan se en værdi i vores undersøgelse af danske forhold,” siger professor Rune Slothuus.

Det er en priskomité med professor Bonnie Meguid fra University of Rochester i spidsen, der har udnævnt Martin Bisgaard og Rune Slothuus til vindere af prisen, der overrækkes på årsmødet i American Political Science Association til august.

”Det er en særlig ære at modtage denne pris fra forskere inden for politiske organisationer og partier, der er et andet felt i statskundskaben end vores eget primære. Vi håber, prisen vil være med til at udbrede kendskabet til vores forskning yderligere,” siger lektor Martin Bisgaard.

Yderligere info

Artiklen bygger på forskning støttet af en Sapere Aude-bevilling til Rune Slothuus fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Oops, an error occurred! Code: 20240505072153bb2163df