Fyraftensdebat på Aarhus Rådhus: Er Danmark klar til Cyberkrig?

Arrangementet er en del af MatchPoints-konferencen. Det er gratis, men kræver tilmelding. Vært er Clement Kjersgaard.

Fredag 19. april 2024,  kl. 17:30 - 20:00

Rådhushallen, Aarhus

Historien er ikke slut – bør vi genopføre muren – digitalt? ...

For 13 år siden besøgte den amerikanske politolog Francis Fukuyama Aarhus Universitet, hvor han genfortolkede sin gamle teori om, at det liberale demokrati i sidste ende ville sejre over diktaturer, fordi alle folk ønsker frihed.

22 år tidligere var den ukendte akademiker og embedsmand Fukuyama blevet verdenskendt for sine udtalelser om, at murens fald i 1989 afsluttede historien. Besøget i 2011 i Aarhus var i forbindelse med årets MatchPoints-konference og de folkelige opstande i Nordafrika og Mellemøsten, som også blev kendt som Det Arabiske Forår.

Fast forward til 2024 med krig i Ukraine og Mellemøsten, og danskere, der skal forholde sig til, om krigen kan ramme dem. Det er nok ikke mange, der havde troet, at besøg i atombunkere, doomsday-prepping og cyberangreb fra fjendtlige nationer var noget, vi skulle interessere os for, og som trak fulde huse, når der var oplæg. Men her er vi i dag, og blandt andet derfor inviterer Aarhus Universitet og Aarhus Kommune til MatchPoints-fyraftensdebat anno 2024 under temaet: Er Danmark klar til Cyberkrig?

Debatten sker på Aarhus Rådhus den 19. april. Den er en del af MatchPoints-konferencen. Værten er Clement Kjersgaard, der vil udfolde aftenens tema – i selskab med et panel af erhvervsfolk, politikere samt eksperter på cybersikkerhed, krigsstudier og digitalisering.