Uddannelses- og forskningsminister, Ane Halsbo-Jørgensen, har netop afsat 44,2 millioner kroner til at støtte initiativer, som kan styrke overgangen mellem studie og praksis på sygeplejekeuddannelserne i Danmark. Anledningen er at der er mere brug for sygeplejersker end nogensinde i det danske sundhedsvæsen, og det er netop i overgangene mellem studie og praksis at flest studerende falder fra.

I forskningsprojektet Pathways to Improve Quality in Higher Education (PIQUED) har Dansk Center for Forskningsanalyse (CFA) på Aarhus Universitet i samarbejde med Københavns Professionshøjskole (KP) set nærmere på et pilot-projekt, som netop forsøger at styrke de studerendes selvtillid og evner til at handle i akutte situationer gennem simulationstræning. I pilot-projektet modtager en gruppe sygeplejerskestuderende et udvidet simulationstræningsforløb, og PIQUED-projektet bidrager med viden om fx hvad det oplevede udbytte at dette initiativ er for de studerende.

I studiet undersøges simulationsundervisningen for ca. 350 5. semester sygeplejerskestuderende fordelt på 10 undervisningshold. Halvdelen af undervisningsholdene modtager en standardiseret 3-timers simulationstræning med to simulerede scenarier (på 20-25 minutter + efterfølgende debriefing) med akut syge patienter (i form af højteknologiske mannequiner), som de studerende i grupper af 4 skal tage sig af. Imens agerer de øvrige studerende fokuserede observatører og deltager sammen med aktørerne i analyse af scenarierne i en efterfølgende debriefing .

Den anden halvdel af undervisningsholdene modtager en udvidet 3-dages simulationstræning. Den indeholder to træningsdage, hvor de studerende i små grupper (vha. peer-to-peer feedback, P2P) øver tekniske færdigheder, samt ikke-tekniske elementer af pleje af akut syge patienter, såsom kommunikationsteknikker og teamsamarbejde. På tredje træningsdag deltager de i tre simulationsscenarier.

I PIQUED projektet har vi undersøgt de studerendes oplevede udbytte igennem spørgeskema-undersøgelser, hvis centrale resultater gennemgås nedenfor. Hold med standardtræningen kaldes kontrolgruppen, og hold med udvidet simulationstræning kaldes interventionsgruppen. Studiet undersøger også forskellige elementer af simulationstræningen, bl.a. i et observationsstudie af debriefingerne og interventionsgruppens brug af P2P i træningen.

Resultater

De studerende besvarede 18 spørgsmål omkring deres tryghed ved egne færdigheder. På baggrund af en faktor analyse er disse blevet opdelt i tre dimensioner; tekniske-, ikke-tekniske-, og kommunikationsfærdigheder. Disse tre variable er skaleret fra nul til 10.

Det centrale resultat af analyserne, er at interventionsgruppen (der modtager udvidet simulationsundervisning) indikerer højere tryghed ved egne evner end kontrolgruppen gør. De gennemsnitlige placeringer, forskelle, og fordelinger i kontrol- og interventionsgruppen vises nedenfor.

*Note: Gennemsnitlige værdier for interventions- og kontrolgruppen. Lysegrå bar viser forskel mellem grupper. 95 % konfidensinterval indikeret. Fordelinger plottet som densitetsplots til højre.*

Note: Gennemsnitlige værdier for interventions- og kontrolgruppen. Lysegrå bar viser forskel mellem grupper. 95 % konfidensinterval indikeret. Fordelinger plottet som densitetsplots til højre.

På alle tre dimensioner har interventionsgruppen højere niveauer af tryghed i egne evner end kontrolgruppen, mest udtalt ved tekniske færdigheder. Vores studie viser altså en positiv effekt af udvidet simulationsbaseret undervisning på sygeplejerskestuderendes faglige selvtillid, i særdeleshed deres tiltro til egne tekniske færdigheder.

Studiet peger dermed på, at den udvidede 3-dages simulationstræning (med ekstra fokus på P2P-feedback, træning af og refleksion over tekniske og ikke-tekniske aspekter af akut sygepleje, i tillæg til klassiske simulationsscenarier) har en positiv effekt, og at den efterspurgte styrkelse af overgangen mellem studie og praksis potentielt kan opnås ved at styrke og udbrede tiltag af denne art.

Videre studier af de indsamlede data vil fokusere på hvordan de enkelte elementer af simulationstræningen (fx debriefing-sessionerne og P2P) virker, samt hvordan sammenhængen mellem simulationstræning og praktik forløber. Håbet er at disse resultater kan være med til at kvalificere de kommende initiativer, som de afsatte midler giver mulighed for.

Læs mere om PIQUED her