Pris for bedste LSQ-artikel til Mathias Tromborg

Adjunkt i statskundskab Mathias Tromborg har vundet prisen for bedste komparative artikel i tidsskriftet Legislative Studies Quarterly (LSQ) i 2019. Prisen blev overrakt virtuelt under dette års APSA-konference.

Mathias Tromborg
Foto: Aarhus BSS Kommunikation og Eksterne Relationer

Det er et af de helt centrale spørgsmål inden for forskningen i demokrati og repræsentation, som Mathias Tromborg har undersøgt sammen med professor Leslie Schwindt-Bayer fra Rice University, og som de nu vinder LSQ best comparative paper award 2019 for. Spørgsmålet er, om de politikere, som borgerne vælger, rent faktisk repræsenterer deres præferencer. Som noget nyt undersøger forskerne, om politikerne fokuserer på de ting, som vælgerne synes, er vigtigst i deres valgkredse – altså om politikerne repræsenterer borgerne på den måde, som borgerne efterspørger.

Forskerne har undersøgt dette for én type repræsentation – nemlig tilvejebringelsen af ressourcer, så som arbejdsplader og offentlig service til politikernes valgkredse. Dette er især vigtigt blandt borgerne i landdistrikterne, da landdistrikterne ikke har så mange af disse ressourcer i forvejen, f.eks. er adgangen til gode veje og offentlige institutioner begrænset, da befolkningstætheden er lavere på landet.

”Vores forskning viser, at politikere fra landdistrikterne i højere grad prioriterer det at skaffe ressourcer hjem til deres valgkredse end politikere, som repræsenterer centrale områder,” siger Mathias Tromborg.

Forskerne finder ydermere, at der er en kausaleffekt af borgernes ønsker på politikernes prioriteringer.

”Grunden til, at politikerne fra landdistrikterne prioriterer at tilvejebringe ressourcer til deres valgkredse, er, at vælgerne i landdistrikterne prioriterer det højere,” siger Mathias Tromborg.

Forskerne har undersøgt repræsentationen i Latinamerika, hvor det at bringe ressourcer hjem til valgkredsen generelt spiller en stor rolle for demokratisk repræsentation. Det samme gælder også for USA og enkelte europæiske lande, så forskerne forestiller sig, at resultaterne er gældende også i disse demokratier. Resultaterne gælder muligvis også for andre former for repræsentation, så de kan være generaliserbare for, hvordan politikere agerer generelt. Det skal der mere forskning til at afklare.

”Det er rigtig dejligt at blive bekræftet i, at vi har taget fat i et spændende spørgsmål her. Det giver os mod på også at undersøge de nye relaterede problemstillinger, som åbner sig,” afslutter Mathias Tromborg om at modtage prisen. Pristrofæet blev præsenteret virtuelt ved årets APSA-konference natten til den 12. september dansk tid.

Oops, an error occurred! Code: 20240328152645ee393375